منیزیم یک ماده معدنی مهم است و در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن انسان نقش دارد. بسیاری از عملکردهای آن شامل کمک به عملکرد عضلات و اعصاب ، تنظیم فشار خون و حمایت از سیستم ایمنی بدن است

 

یک بدن بزرگسال حاوی حدود 25 گرم (گرم) منیزیم است. از این مقدار 50 تا 60٪ آن اسکلت ذخیره می کند. بقیه در عضلات ، بافت های نرم و مایعات بدن وجود دارد.

بسیاری از افراد در ایران منیزیم کافی در رژیم غذایی خود ندارند. با اینکه علائم کمبود کمبود منیزیم در افرادی که نظرات دیگر سالم هستند، غیر طبیعی است.

پزشکان کمبود منیزیم را با مجموعه ای از عوارض سلامتی مرتبط می دانند. در نتیجه افراد باید هدف خود را برای رسیدن به میزان منیزیم توصیه شده روزانه برآورده کنند.

بادام ، اسفناج و بادام هندی برخی از غذاهایی هستند که بیشترین میزان منیزیم را دارند. اگر فردی از طریق رژیم غذایی خود نتواند منیزیم کافی دریافت کند ، پزشک ممکن است مصرف مکمل ها را به شما توصیه کند. قرص جوشان منیزیم آلمانی هانسال، مثالی از این مکمل ها است.

 

 

فواید منیزیم:

 

منیزیم یکی از هفت ماده مغذی ضروری است. این ماکرومینرال ها مواد معدنی هستند که افراد به مقدار نسبتاً زیادی – حداقل 100 میلی گرم (میلی گرم) در روز – نیاز دارند. مواد ریز معدنی ، مانند آهن و روی ، به همان اندازه مهم هستند ، هرچند که افراد به مقدار کمتری به آنها احتیاج دارند.

منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی است. دریافت کافی این ماده معدنی می تواند به پیشگیری یا درمان بیماری های مزمن از جمله آلزایمر ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی عروقی و میگرن کمک کند.

در بخش های زیر عملکرد منیزیم در بدن و تأثیرات آن بر سلامتی فرد را مورد بحث قرار می دهیم.

 

1. سلامت استخوان

 

در حالی که بیشتر تحقیقات بر روی نقش کلسیم در سلامت استخوان متمرکز شده است. منیزیم نیز برای تشکیل استخوان سالم ضروری است.

تحقیقات در سال 2013 مصرف منیزیم کافی را با تراکم بیشتر استخوان ، بهبود تشکیل کریستال استخوان و خطر کمتری از پوکی استخوان در زنان پس از یائسگی مرتبط دانسته است.

منیزیم ممکن است به طور مستقیم و غیر مستقیم سلامت استخوان را بهبود بخشد ، زیرا به تنظیم سطح کلسیم و ویتامین D کمک می کند ، که دو ماده مغذی دیگر برای سلامت استخوان ها هستند.

قرص استئوکر ویتابیوتیکس مکملی میباشد که هر سه این مواد مغذی را دارا است.

 

2. دیابت

 

تحقیقات رژیم های غذایی منیزیم بالا را با خطر کمتری از ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانسته است. این ممکن است به این دلیل باشد که منیزیم نقش مهمی در کنترل گلوکز و متابولیسم انسولین دارد.

یک منبع معتبر در مجله جهانی دیابت گزارش می دهد که بیشتر افراد مبتلا به دیابت منیزیم کمی دارند ، اما نه همه ، به همین دلیل گمان میرود منیزیم در مدیریت دیابت نقش داشته باشد.

کمبود منیزیم ممکن است مقاومت به انسولین را بدتر کند. وضعیتی که اغلب قبل از دیابت نوع 2 ایجاد می شود. از طرف دیگر ، مقاومت به انسولین ممکن است باعث سطح پایین منیزیم شود.

در بسیاری از مطالعات ، محققان رژیم های غذایی با منیزیم زیاد را با دیابت را بررسی کرده‌‌اند. علاوه بر این ، یک بررسی سیستماتیک از سال 2017 نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم همچنین می تواند حساسیت به انسولین را در افراد با سطح منیزیم پایین بهبود بخشد.

با این حال ، محققان باید شواهد بیشتری جمع کنند قبل از اینکه پزشکان به طور معمول از منیزیم برای کنترل قند خون در افراد دیابتی استفاده کنند.

 

3. سلامت قلب و عروق

 

بدن برای حفظ سلامت ماهیچه ها از جمله قلب به منیزیم نیاز دارد. تحقیقات نشان داده است که منیزیم نقش مهمی در سلامت قلب دارد.

یک بررسی 2018 گزارش می دهد که کمبود منیزیم می تواند خطر مشکلات قلبی عروقی را در فرد افزایش دهد. این تا حدی به دلیل نقش آن در سطح سلولی است. نویسندگان مشاهده کردند که کمبود منیزیم در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب شایع است.

افرادی که بلافاصله پس از حمله قلبی منیزیم دریافت می کنند، خطر مرگ و میر آنها کمتر است. پزشکان گاهی اوقات در طول درمان از نارسایی احتقانی قلب (CHF) از منیزیم استفاده می کنند تا خطر آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب را کاهش دهند.

طبق یک منبع معتبر متاآنالیز 2019 ، افزایش مصرف منیزیم ممکن است خطر سکته مغزی را در فرد کاهش دهد. آنها گزارش می دهند که به ازای هر 100 میلی گرم در روز افزایش منیزیم ، خطر سکته مغزی 2٪ کاهش می یابد.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که منیزیم در فشار خون بالا نقش دارد. با این حال ، طبق دفتر مکمل های غذایی (ODS) ، بر اساس تحقیقات فعلی ، مصرف مکمل های منیزیم فشار خون را “فقط در حد کمی” کاهش می دهد.

 

4. سردردهای میگرنی

 

منیزیم درمانی ممکن است به جلوگیری یا تسکین سردرد کمک کند. این به این دلیل است که کمبود منیزیم می تواند انتقال دهنده های عصبی را تحت تأثیر قرار داده و انقباض رگ های خونی را محدود کند ، که از عواملی است که پزشکان میگرن را مرتبط می کنند.

افرادی که میگرن را تجربه می کنند ممکن است در مقایسه با دیگران میزان منیزیم کمتری در خون و بافت های بدن داشته باشند. سطح منیزیم در مغز فرد ممکن است در هنگام میگرن کم باشد.

یک بررسی سیستماتیک از سال 2017 بیان می کند که منیزیم درمانی ممکن است برای جلوگیری از میگرن مفید باشد. نویسندگان پیشنهاد می کنند که به نظر می رسد مصرف 600 میلی گرم سیترات منیزیم یک استراتژی پیشگیری ایمن و تاثیرگذار است.

 

5. سندرم قبل از قاعدگی

 

منیزیم همچنین ممکن است در سندرم قبل از قاعدگی (PMS) نقش داشته باشد.

مطالعات در مقیاس کوچک ، از جمله مقاله 2012 ، نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم به همراه ویتامین B-6 می تواند علائم PMS را بهبود بخشد.

کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا پیشنهاد می کند که مصرف مکمل های منیزیم می تواند به کاهش نفخ، علائم خلقی و حساسیت پستان در PMS کمک کند.

 

6. اضطراب

 

سطح منیزیم ممکن است در اختلالات خلقی ، از جمله افسردگی و اضطراب ، نقش داشته باشد.

طبق یک بررسی سیستماتیک از 2017 نشان داد، سطح پایین منیزیم ممکن است با سطح اضطراب بالاتر ارتباط داشته باشد. این تا حدی به دلیل فعالیت در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) است ، که مجموعه ای از سه غده است که واکنش فرد به استرس را کنترل می کند.

 

در نهایت که با فواید منیزیم آشنایی پیدا کردید به اهمیت آن پی برده‌اید. داشتن یک رژیم غذایی که منیزیم شما را فراهم کند، به شدت مهم است.

همچنین میتوانید از مکمل های منیزیم که در داروخانه آنلاین داروچی موجود است تهیه کنید.