تاثیر مصرف مولتی ویتامین بر سلامت در دوران سالمندی:

با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدن کاهش یافته که این امر منجر به افزایش وزن می‌شود. اگرچه در این دوره باید کالری کمتری مصرف شود، اما نیاز به ویتامین و مواد معدنی افزایش می‌یابد. مصرف مولتی ویتامین به صورت روزانه در سنین بالا ضامن سلامتی بلند مدت آنها است

با بالا رفتن سن، حجم توده استخوانی کاهش می‌یابد و به منظور جلوگیری از پوکی استخوان باید کلسیم مصرف شود. همچنین در سنین بالا توانایی بدن برای تبدیل نور خورشید به ویتامین D کم شده و بدون ویتامین D جذب کلسیم نیز با مشکل مواجه می‌شود. ویتامین D برای جذب کلسیم از روده‌ها لازم است. با افزایش سن، بدن توانایی تولید ویتامین B۱۲ را ندارد و ضروری است که این ویتامین به صورت مکمل مصرف شود. ویتامین B۶ برای ساخت و تولید گلبول‌های قرمز خون و ویتامین B۱۲ برای رشد گلبول‌های قرمز مورد نیاز است.

vitamins and elements

اصلاح کمبود مواد مغذی ناشی از مصرف دارو و درمان با مولتی ویتامین:

مردان برای حفظ عضلات‌ و سلامت عمومی نیاز به پروتئین دارند. به خصوص اگر در حال بهبودی از بیماری یا جراحی باشد، نیاز به پروتئین بیشتر می‌شود.

همچنین در بعضی بیماری‌ها، توانایی بدن برای جذب مواد مغذی کاهش یافته و نیاز به مصرف مولتی ویتامین در این دوره ضرورت می‌یابد.

 

مصرف مولتی ویتامین برای تقویت انرژی:

با کمبود ویتامین‌ها، بدن برای انجام کارهای ساده نیاز به تلاش بیشتری دارد که همین روند موجب خستگی و بیماری می‌شود. همچنین کمبود آهن باعث می‌شود در زمان ورزش و فعالیت جسمی احساس خستگی کنید. آهن برای تولید هموگلوبین در بدن لازم است، چرا که هموگلوبین اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می‌رساند. به همین دلیل کمبود آهن سطح انرژی را پایین می‌آورد. انواع ویتامین گروه B برای انرژی بدن ضروری هستند. اگر در طول روز دائما احساس خستگی می‌کنید ممکن است سطح منیزیم شما کم باشد.

 

حفظ قدرت عضله:

ورزش شدید و طولانی نیاز بدن به انواع ویتامین B را افزایش می‌دهد. این ویتامین‌ها به ترمیم vitamines on body

 

مصرف مولتی ویتامین برای پیشگیری از آسم و آلرژی:

ویتامین‌های زیادی به مبتلایان آسم کمک می‌کند. ویتامین D۳ التهاب را کاهش می‌دهد، ویتامین C استرس وارده بر اثر آلرژی را کم می‌کند. ویتامین A به عملکرد مخاط بدن کمک می‌کند، ویتامین B۱۲ مانع از فعالیت باکتری‌‌های حساسیت ‌زا در روده می‌شود. مبتلایان به آسم عموما دچار کمبود منیزیم هستند.

منیزیم مانع از اسپاسم ماهیچه‌ها می‌شود. کمبود سلنیوم می‌تواند خطر آسم را به طور قابل توجهی افزایش دهد. کمبود ویتامین B۶ در بسیاری از مبتلایان به آسم مشاهده می‌شود، این موضوع به دلیل داروهای مصرفی این افراد است که در جذب ویتامین B۶ تداخل ایجاد می‌کند. ویتامین B۱۲ حساسیت مبتلایان به آسم و آلرژی به مواد غذایی را کاهش می‌دهد.

 

مولتی ویتامین برای محافظت از دهان و دندان:

کلسیم و ویتامین D برای محاظت از دندان‌ها و پیشگیری از افتادن آنها نقش به سزایی دارد. ویتامین C به منظور حفاظت از لثه و پیشگیری التهاب مصرف می‌شود. ویتامین A و E و همچنین سلنیوم، نیز سلامت لثه‌ها را بهبود می‌بخشند. روی غشا سلولی را متعادل کرده و از رشد پلاک در دهان جلوگیری می‌کند. کمبود روی و ویتامین A در بیماری دهان و دندان زیاد دیده می‌شود.

 

مصرف مولتی ویتامین برای دیابت و پیشگیری از آن:

افراد مبتلا به دیابت باید انواع ویتامین گروه B، از جمله فولیک اسید را مصرف کنند. استفاده از ویتامین به طور محسوسی حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. ویتامین D منجر به تنظیم تولید انسولین می‌شود. همچنین افراد مبتلا به دیابت به دلیل افزایش سطح قند خون مشکلاتی در زمینه حفظ سطح طبیعی منیزیم دارند و اگر منیزیم پایین بیاید، مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به عوارض خطرناک دیابت زیاد می‌شود. همچنین زمانی که سطح خون بالا می رود، روی از طریق ادرار دفع می‌شود و از همین رو کمبود روی در افراد دیابتی زیاد دیده می‌شود. روی در تولید انسولین نقش مهمی دارد و زمانی که بدن با کمبود روی مواجه می‌شود، قند خون به صورت غیر قابل کنترل بالا می‌رود و منجر به عوارض دیابت شود.

 

تاثیر ویتامین بر سلامت پوست:

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سلامت پوست است. ویتامین D به خصوص بر رنگ پوست تاثیر می‌گذارد. ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و نقشی که در تولید کلاژن دارد، در حفظ سلامت پوست و به تاخیر انداختن علایم پیری موثر است.  مصرف ویتامین C برای ترمیم و پیشگیری از خشکی پوست توصیه می‌شود.

ویتامین C سطوح زبر و برجسته را نرم کرده و به برطرف شدن نقاط قهوه‌‌ای رنگ کمک می‌کند. ویتامین E برای حفظ رطوبت پوست و درمان التهابات پوستی مؤثر است.  ویتامین K به بهبود علایم کشیدگی پوست، زخم‌ها، لکه‌های تیره و بهبود حلقه زیر چشم کمک می‌کند.

 

 

 

کدام مولتی ویتامین را بخریم؟

با این همه تنوعی که از برند تا میزان مواد مختلف سازنده در مذل های مختلف مولتی ویتامین ها موجد دارد که آدم نمی‌داند کدام را بخرد. از این به بعد این چند نکته را در نظر بگیرید.

 

بهتر است قرص جوشان بخرید:

شما هنگام مصرف قرص های جوشان علاوه بر ویتامین ها، یک لیوان آب هم مصرف می‌کنید. پس آب بنوشید.

میزان نیاز روزانه بدن:

در پشت هر یک از مولتی ویتامین ها یک جدولی آمده است که میزان نیاز روزانه بدن و درصدی که هر عدد از یک قرص این مکمل تامین می‌کند را ذکر کرده است.

حداقل ۶۰۰ واحد ویتامین D:

مولتی ویتامین هایی که ۴۰۰ واحد ویتامین D دارند را انتخاب نکنید٬ زیرا شما به مقدار زیادی ویتامین D نیاز دارید٬ تا به ساخت استخوان های محکم، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم فشار خون کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که ویتامین D، خطر ابتلا به سرطان سینه را ۵۰% کاهش می دهد.

۱۸ میلی گرم آهن:

خانم های جوان برای جبران خونی که هر ماه از طریق قاعدگی از دست می دهند، به این مقدار آهن نیاز دارند. با این حال٬ بسیاری از مولتی ویتامین ها، اصلا آهن ندارند٬ زیرا مردان و خانم های مسن تر ممکن است آهن اضافی دریافت کنند.

۴۰۰ میکرو گرم اسید فولیک:

  • کمتر از این مقدار اسید فولیک در روز،برای کمک به جلوگیری از نقایص هنگام تولد کافی نمی باشد.
  • مولتی ویتامین
  • مولتی ویتامین

 

شما می‌توانید با در نظر گرفتن این موضوعات و بهترین اتخاب برای مکمل غذایی  را از بخش مولتی ویتامین ها پیدا کنید.

با داروچی در تماس باشید.

صفحه تماس با ما

داروخانه آنلاین دارو چی مرجع فروش محصولات داروخانه‌ای با مجوز از وزارت بهداشت و درمان