آیا ماسک های صورت می توانند به کاهش سرعت ویروس کرونا (SARS-CoV-2) که باعث کووید 19 می شود ، کمک کنند؟ به صورت قطع بله! ماسک های صورت همراه با سایر اقدامات پیشگیرانه ، مانند شستن مکرر دست و فاصله گذاری اجتماعی، می توانند به کاهش سرعت گسترش ویروس کمک کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) استفاده از ماسک ها را برای عموم مردم توصیه می کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) ماسک های پزشکی را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و همچنین هر کسی که COVID-19 دارد یا ممکن است داشته باشد یا از شخصی که COVID-19 دارد یا ممکن است داشته باشد توصیه می کند.

WHO همچنین ماسک های پزشکی را برای افرادی که بیشتر در معرض خطر جدی بیماری COVID-19 هستند ، مانند افراد در 60 سالگی و بالاتر و افراد در هر سنی که دارای مشکلات بهداشتی قابل توجه هستند، توصیه می کند.

 

انواع مختلف ماسک ها چگونه کار می کنند؟

ماسک های پزشکی (ماسک سه لایه و ماسک سه بعدی را نیز میتوان در این دسته قرار داد)

ماسک پزشکی که ماسک های جراحی نیز نامیده می شوند، نوعی ماسک یکبار مصرف هستند. هدف آنها محافظت از فرد در برابر تماس با قطرات و اسپری هایی است که ممکن است حاوی میکروب باشند، است. یک ماسک پزشکی همچنین هنگام نفس کشیدن فرد، ذرات بزرگ هوا را فیلتر می کند.

برای خرید ماسک سه لایه و یا ماسک سه بعدی یا ماسک یحیی میتوانید اینجا را کلیک کنید!

ماسک های N95

ماسک N95 به نوعی یک دستگاه تنفسی حساب میشود. این ماسک ها محافظت بیشتری نسبت به ماسک پزشکی ارائه می دهد زیرا هنگام نفس کشیدن فرد، ذرات بزرگ و کوچک را فیلتر می کند.

مانند ماسک های جراحی ، ماسک های N95 نیز می توانند یکبار مصرف باشند. با این حال ، محققان در حال آزمایش روش های ضد عفونی و استفاده مجدد از آنها هستند.

برخی ماسک های N95 و حتی برخی ماسک های پارچه ای دارای دریچه هایی هستند که نفس کشیدن را آسان می کنند. متأسفانه ، این ماسک ها بازدم فرد را فیلتر نمی کنند. به همین دلیل ، در بعضی جاها ممنوع شده اند.

 

ماسک های پارچه ای

یک ماسک پارچه ای برای به دام انداختن قطره های تنفسی در نظر گرفته شده است. این قطرات در هنگام صحبت، سرفه و یا عطسه فرد حامل آزاد می شود. همچنین به عنوان سدی برای محافظت از فرد در برابر استنشاق قطرات منتشر شده توسط دیگران عمل می کند.

تاثیرگذارترین ماسک های پارچه ای از چند لایه پارچه محکم بافته شده مانند پنبه ساخته شده اند. یک ماسک دارای لایه باعث می شود قطرات بیشتری از ماسک شما عبور نکنند یا از آن فرار نکنند.

 

چگونه می توانیم از ماسک خود بیشترین محافظت را بگیریم؟

با اطمینان از اینکه ماسک ها به خوبی در خطوط صورت شما قرار گرفته اند و از نشت هوا در اطراف لبه های ماسک جلوگیری می کنند، می توان اثربخشی ماسک های پارچه ای و پزشکی را بهبود بخشید.

ماسک ها باید روی بینی، دهان و چانه بچسبند و هیچ شکافی نداشته باشند. هنگام بازدم باید هوای گرم را که از جلوی ماسک وارد میشود را احساس کنید. نباید احساس کنید که هوا از زیر لبه های ماسک وارد می شود.

ماسک هایی که بر روی نوار بینی شما قابل خم شدن هستند از نشت هوا از قسمت بالای ماسک جلوگیری می کنند.

برخی افراد ماسک یکبار مصرف را زیر ماسک پارچه ای خود استفاده می کنند. در این حالت، ماسک پارچه ای باید لبه های ماسک یکبار مصرف را به سمت صورت فشار دهد. اگر نفس کشیدن را دشوار می کند یا مانع بینایی می شود، این کار را نکنید.

استفاده صحیح ، نگهداری و تمیز کردن ماسک ها نیز بر میزان محافظت آنها از شما تاثیرگذار است.

چگونه ماسک بگذاریم؟

برای قرار دادن و برداشتن ماسک خود این مراحل را دنبال کنید:

  1. قبل و بعد از گذاشتن ماسک دستان خود را بشویید یا تمیز کنید.
  2. ماسک خود را روی دهان و بینی و چانه قرار دهید.
  3. آن را پشت سر خود ببندید یا از حلقه های گوش استفاده کنید. مطمئن باشید که راحت است.
  4. هنگامی که ماسک پوشیده‌اید آن را لمس نکنید.
  5. اگر به طور تصادفی ماسک خود را لمس کردید، دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  6. اگر ماسک شما خیس یا کثیف شد ، آن را عوض کنید. ماسک استفاده شده را در کیسه ای مهر و موم شده قرار دهید تا زمانی که بتوانید از شر آن خلاص شوید یا آن را بشویید.
  7. ماسک را با گره گشایی یا برداشتن حلقه های گوش بدون دست زدن به جلوی ماسک یا صورت خود بردارید.
  8. دستان خود را بلافاصله پس از برداشتن ماسک خود بشویید.
  9. ماسک های پارچه ای را به طور مرتب در ماشین لباسشویی یا با دست بشویید. (آنها می توانند به همراه سایر لباس های شسته شوند.)

و این اقدامات احتیاطی را فراموش نکنید:

روی کسی که مشکل تنفس دارد یا بیهوش است یا در غیر این صورت قادر به برداشتن ماسک بدون کمک نیست، ماسک نگذارید.
برای کودکان زیر 2 سال ماسک نگذارید.
از ماسک صورت به عنوان جایگزین فاصله گذاری اجتماعی استفاده نکنید.

 

شیلدهای صورت چطور؟

CDC توصیه نمی کند از محافظ های صورت به عنوان جایگرین ماسک استفاده کنید زیرا مشخص نیست که چه مقدار محافظت را فراهم می کنند. با این حال ، استفاده از ماسک صورت ممکن است در هر شرایطی ممکن نباشد. اگر به جای ماسک باید از شیلد صورت استفاده کنید ، یکی را انتخاب کنید که به کناره های صورت بپیچد و تا زیر چانه شما امتداد داشته باشد.

این مطلب از مایو کلینیک که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برگرفته شده است.