در این مطلب می خواهیم به معرفی غذاهایی بپردازیم که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند.

هیچ دو ماده غذایی مثل هم خلق نیستند و درست است که بر اساس آخرین دستاوردهای علمی باید یکسری از مواد غذایی را از برنامه غذایی روزانه حذف کرد تا کالری سوزاند و به وزن متناسب رسید اما یکسری از خوراکی‌ها هم هستند که میان‌بر متابولیسم یا سوخت و ساز برای بدن محسوب می‌شوند و با افزودن آن به رژیم غذایی می‌شود روی دور تند لاغری قرار گرفت. البته یادتان باشد این مواد غذایی در کنار یک رژیم غذایی متناسب و فعالیت بدنی معجزه می‌کنند، نه بدون آن.

 

 

 سبزیجات برگ سبز تیره:

 

اگر تصمیم دارید در مدت کوتاهی کمی از اضافه وزنتان را دور بریزید و از شرش خلاص شوید، همین

امروز به بازار میوه و تره بار بروید و سبد خریدتان را با کلم، کاهو، اسفناج، بروکلی و هر سبزی برگ‌ سبز دیگری پر کنید.

این سبزیجات کم‌کالری و کم کربوهیدرات و سرشار از فیبر هستند. خوردن این سبزیجات راهی عالی برای افزایش حجم وعده غذایی بدون دریافت کالری اضافه است.

علاوه‌ بر این این سبزیجات منبع کلسیم هم هستند که به‌ نظر می‌رسد در رفع چاقی شکمی موثر است.

 

 کلم بروکلی:

بروکلی فیبر بالایی دارد و حاوی پروتئین هم هست. اگرچه مقدار پروتئین بروکلی در مقایسه با گوشت و جانشین‌های آن چندان زیاد نیست، ولی در مقایسه با سایر سبزیجات پروتئین بالاتری دارد و چگالی انرژی را در برنامه غذایی روزانه شما پایین نگه می‌دارد.

تخم‌مرغ کامل:

تا پیش از این می‌ترسیدیم که نکند خوردن روزانه تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول خون شود؛ اما خوش‌بختانه تحقیقات جدید این احتمال را رد کرده و شما می‌توانید با خیال راحت تخم‌مرغ نوش‌جان کنید و البته لاغر هم بشوید.

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است و معجزه‌اش این است که با مقدار اندکی کالری، شما را تا چند ساع سیر نگه می‌دارد. پس احتمال کمی دارد که بعد از خوردن یک صبحانه حاوی تخم‌مرغ، ذره‌خواری کنید و به خوراکی‌های پرکالری اما بی‌خاصیت روی میز یا توی یخچال و… ناخنک بزنید.

گوشت سفید و قرمز:

اغلب خطراتی که به گوشت نسبت داده می‌شود در خصوص گوشت سفید صدق نمی‌کند و درست است که گوشت قرمز فراوری شده از جمله سوسیس و کالباس و… به شدت برای بدن مضر است، اما ما برای تامین برخی مواد مغذی موردنیازمان به گوشت قرمز کم‌چرب هم احتیاج داریم.

در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده، نشان داده شده است که خوردن گوشت کم‌چرب تا ۳۰ درصد دریافت کالری روزانه را پایین می‌آورد، تا ۶۰ درصد در رفع هوس‌های ناگهانی نسبت به غذا موثر است و باعث می‌شود در اواخر شب و پیش از خوابیدن میل کمتری نسبت به خوردن میان‌وعده داشته باشید.

 

ماهی سالمون:

ماهی به‌خصوص ماهی سالمون کالری کم و پروتئین بالایی دارد و البته پروتئینش از نوع باکیفیت است. علاوه‌ بر این ماهی و به‌طور کلی غذاهای دریایی منابع خوب ید نیز هستند که عملکرد غده تیروئید را تنظیم کرده و باعث بهبود متابولیسم یا سوخت و ساز پایه می‌شود.

التهاب هم نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های متابولیک و چاقی دارد و ماهی از جمله ماهی قزل‌آلا یک ماده غذایی ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود.

ماهی تن:

کم‌چرب بودن درکنار کالری پایین و پروتئین بالا باعث شده که تن ماهی غذا یا میان‌وعده محبوب ورزشکاران و آنهایی باشد که می‌خواهند وزن کم‌ کنند. البته بهتر ست در انتخاب ماهی تن کنسرو شده دقت کنید چون اگر کنسرو ماهی روغن داشته باشد، کالری‌اش یک دفعه چند برابر می‌شود.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل برخلاف سایر چربی‌هایی که در زندگی‌تان مصرف کردید به کاهش وزن شما کمک می کند.

چربی روغن نارگیل از نوع اسید چرب با طول متوسط است که احساس سیری را در وجود شما طولانی‌تر کرده و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. همچنین یافته‌های دو مطالعه مشابه در خانم‌ها و آقایان حاکی از این بوده خوردن نارگیل در کاهش سایز شکمی و از بین رفتن چربی‌های این ناحیه هم موثر است.

با این حال یادتان باشد روغن نارگیل بسیار پرکالری است و اصلا ایده جالبی نیست اگر بخواهید همین برنامه غذایی فعلی‌تان را ادامه داده و در کنارش روزانه روغن نارگیل بخورید؛ چون اینطوری نه تنها لاغر نمی‌شویدف بلکه به سرعت اضافه وزن هم پیدا می‌کنید.

حبوبات:

حبوبات هم به عنوان منابع خوب پروتئینی می‌توانند در سوزاندن کالری‌های اضافه به شما کمک کنند و در این میان عدس و لوبیا قرمز از همه بهترند. حبوبات حاوی نشاسته مقاوم هستند که خوب جذب نمی‌شوند و همچنین فیبر و پروتئین دارند که باعث احساس سیری طولانی می‌شوند.

پنیر کم‌ چرب:

پنیر کم‌چرب منبع خوب پروتئین است که متابولیسم پایه را تقویت می‌کند و سوخت و ساز را بالا می‌برد. علاوه‌بر این پنیر کم‌کالری است و منبع خوب کلسیم محسوب می‌شود.

گریپ ‌فروت:

یکی دیگر از میوه‌هایی که در برنامه غذایی کاهش وزن می‌توانید روی آن به صورت جداگانه حساب باز کنید، گریپ‌فروت است. به نظر می‌رسد که خوردن این میوه کم‌کالری باعث کاهش اشتها می‌شود و مقاومت به انسولین را کم می‌کند.

 

آووکادو:

درحالیکه اغلب میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند، آووکادو غنی از چربی‌های سالم و مغذی است. همچنین این میوه استوایی منبع بسیار خوب اسید چرب اولئیک هم هست، یعنی همان اسید چربی که به وفور در روغن زیتون یافت می‌شود.

البته بالا بودن میزان چربی در اووکادو باعث نمی‌شود که کالری زیادی هم داشته باشد ،چون آب موجود در آن، چگالی کالری‌اش را پایین می‌آورد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن آووکادو به سالاد می‌تواند باعث افزایش جذب مواد مغذی موجود در سایر سبزیجات نیز شود.

 

فلفل چیلی:

ماده کپسایسین موجود در فلفل چیلی به کاهش اشتهای شما کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود راحت ‌تر از قبل چربی بسوزانید. البته اگر می‌خواهید با خوردن فلفل لاغر شوید، باید این کار را تبدیل به یک عادت غذایی کنید، وگرنه اضافه کردن گاه به گاه فلفل به غذا تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

مغزدانه‌ها:

با وجود اینکه آجیل سرشار از چربی است و در گروه چربی‌ها و روغن‌ها طبقه‌بندی می‌شود؛ اما خیالتان راحت باشد که ذاتا چاق کننده نیست. بنابراین اگر در طول روز در خوردن آجیل زیاده‌روی نکنید می‌توانید روی آن به عنوان یک منبع خوب پروتئینی حساب کنید. مطالعات جمعیتی نشان می دهد مردمی که در برنامه غذایی روزانه‌شان آجیل یا دانه‌های روغنی را گنجانده‌اند سالم‌تر و البته لاغرتر از سایر ملت‌ها هستند.

خرید آنلاین محصولات آرایشی  و  بهداشتی از داروخانه آنلاین داروچی با ارسال  فوری به سراسر ایران