ریزش مو عارضه‌ای شایع در بانوان و به خصوص در آقایان است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای درمان آن بهتر است که در ابتدا دلایل آن را دریابید و سپس با توجه به دلایل آن را درمان کنید. تغذیه، فشارهای عصبی و روانی و ارث و… از عواملی هستند که در ریزش مو تاثیر می‌گذارند.

ما در ادامه متن سعی داریم 7 راه کار علمی و عملی درمان ریزش مو را به شما معرفی کنیم. ما را تا انتهای متن همراهی کنید.

7 راه کار درمان ریزش مو که نمی‌دانید

کمبود پروتئین در پوست سر ریزش مو را موجب می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین راه‌های درمان این عارضه می‌پردازیم.

راه حل اول: مصرف مکمل‌های ویتامین

مطالعات بسیار ثابت کرده‌اند که ویتامین‌ها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و در واقع ممکن است که ریزش مو در اثر کمبود ویتامین‌های مختلف ایجاد شود. از این رو یکی از راه کارهای درمان ریزش مو مصرف ویتامین‌هایی است که در متن زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • ویتامین B
  • سلنیوم
  • ویتامین D
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • فلز روی
  • آهن
  • ویتامین E

برای مصرف هر یک از ویتامین‌های نامبرده در ابتدا با پزشک متخصص در خصوص آن مشورت بگیرید. بهترین محصولی را که حاوی تمامی یا بخش عمده‌ای از ویتامین‌های نامبرده است را برای مصرف روزانه انتخاب کنید.

راه حل دوم: تغذیه مناسب

در بسیاری از مواقع ریزش موها به علت تغذیه نامناسب یا رژیم‌های لاغری غیر استاندارد صورت می‌گیرند. از این رو برای جلوگیری از ریزش مو باید در رژیم غذایی خود مقدار کافی پروتئین، انواع مختلف و نامبرده ویتامین‌ها و مواد معدنی را قرار دهید.

با توجه به اینکه بافت مو از جنس پروتیئن است. کمبود آن ریزش مو را موجب می‌شود. از این رو با مصرف گوشت ماهی، مرغ، حبوبات، گوشت قرمز و تخم مرغ از ریزش مو جلوگیری و آن را درمان کنید.

منیزینم و کلسیم نیز از طریق مصرف روزانه لبنیات تامین و منجر به بهبود ریزش مو می‌شوند. بیوتن و ویتامین B6 را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این ویتامین‌ها در درمان ریزش مو و جلوگیری از آن بسیار مؤثر هستند. با مصرف جگر، جوانه‌ی گندم، تخم مرغ و ماهی بیوتن و ویتامین B6 را برای حفظ سلامت موهایتان در برنامه غذایی خود قرار دهید. اگر مصرف هریک از مواد غذایی گفته شده برای شما ممکن نیست، از مکمل‌های ویتامین آن استفاده کنید.

اگر قصد گرفتن رژیم داری این نکات را رعایت کن

اگر قصد دارید رژیم لاغری بگیرید حتماً با یک پزشک مشورت کنید و از او بخواهید که از مکمل‌های ویتامین در برنامه غذایی شما استفاده کند. برای جلوگیری از ریزش مو به هیچ وجه به صورت خودسرانه رژیم نگیرید و از رژیم‌های غیر اصولی با کاهش وزن بالا در مدت زمان کم دوری کنید.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها را در قالب قرص یا مکمل غذایی در رژیم خود قرار دهید. یکی دیگر از مسائل مهم در جلوگیری از ریزش مو میزان کالری مصرفی در روز است. کاهش چشمگیر کالری مصرفی روزانه به ریزش موهای شما منجر خواهد شد.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ریزش مو بر اثر رژیم‌های غیر اصولی از طریق برنامه غذایی سالم و استاندارد قابل درمان است، اما به مدت زمانی در حدود 1 سال برای رشد مجدد موهایتان نیاز دارید.

رژیم گیاه خواری به دلایل متنوع و مختلفی منع شده است. با این حال اگر قصد دارید که گیاه خوار شوید، از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. بسیاری از ویتامین‌ها تنها در گوشت جانوران و حیوانات وجود دارند و از طریق مصرف گیاهان قابل جبران نیستند. به عنوان مثال ویتامین  Dتنها از طریق گوشت حیوانات تامین می‌شود.

راه حل سوم: ماساژ پوست سر

یکی از راه کارهای موثر در رشد مجدد مو و در نتیجه بهبود ریزش مو ماساژ سر است. تحقیقات در این خصوص نشان داده که روزانه 4 دقیقه ماساژ پوست سر موجب تحریک پوست برای رشد مجدد مو می‌شود.

راه حل چهارم: کاهش استرس و اضطراب

استرس و اضطراب تار موها را نازک، شکننده و در نهایت ساختار تار موهای جدید را مختل می‌کند. از این رو ریزش مو و عدم رشد مجدد آن را منجر می‌شود. بنابراین در صورتی که در زندگی خود میزان بالایی استرس را تحمل می‌کنید، از طریق مشورت با مشاور، خانواده یا دوستان در جهت بهبود ریزش مو کوشا باشید.

راه حل پنجم: با موهای خود به لطافت رفتار کنید

موها یا از ریشه و پیاز آن جدا می‌شوند و از این طریق ریزش مو اتفاق می‌افتد یا به علت شکنندگی تار مو از ساقه مو شکسته می‌شوند. ریزش مو به روش اول منجر به طاسی دائمی و در روش دوم بعد از مدت زمانی رویش مجدد موها رخ می‌دهد.

ساقه یا پیاز مو به دلیل سبک زندگی اشتباه و نوع برخورد شما با آن ممکن است دچار آسیب شوند. به عنوان مثال حرارت بالا ناشی از اتو،بابلیس، سشوار و… یا کشیدن تارهای مو به علت سفت بستن موها به وسیله کش مو، رنگ و دکلره کردن مو به صورت مکرر و استفاده از محصولات آرایشی بی کیفیت بر بافت مو تاثیر می‌گذارند و ریزش آن‌ها را منجر می‌شوند. از این رو برای بهبود ریزش مو از آن‌ها مراقبت کنید.

مراقبت از موها

نکات زیر را برای مراقبت بیشتر از موهایتان و بهبود ریزش مو در نظر بگیرید:

  • موهایتان را به صورت روزانه شانه بزنید: با انجام این کار خون رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهید.
  • بگذارید موهایتان به مرور زمان خشک شود: برای خشک شدن موهایتان تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید و بگذارید موها به صورت طبیعی خشک شود. در صورتی که از سشوار استفاده می‌کنید، حرارات آن را در کمترین میزان آن قرار دهید.
  • موهایتان را با شامپو مناسب بشویید: برای شستشوی سر و موها شامپو مناسب با جنس موهایتان را انتخاب کنید.

راه حل ششم: آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید؟

لازم است که بدانید ریزش مو عوارض برخی از بیماری‌ها است که با شناسایی و درمان آن ریزش مویتان متوقف می‌شود. برخی از این بیماری ها به شرح زیر هستند:

بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک که با تنبلی تخمدان بیشتر شناخته می‌شود در بانوان در سن های بالاتر از بلوغ بر اثر برهم خوردن هورمون‌های جنسی رخ می‌دهد. علائم این بیماری برهم خوردگی چرخه قاعدگی، افزایش وزن، رویش موهای زائد و ریزش مو است.

در صورتی که علائم گفته شده را دارید، به پزشک معالج مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون و سونوگرافی رحم به آن پی ببرید.

کم کاری غده تیروئید

کم کاری تیروئید بیماری شایع در بانوان محسوب می‌شود که علائم آن افزایش وزن، ریزش مو، خستگی و ضعف، خشک شدن پوست و … است. برای درمان این بیماری استفاده از قرص لوتیرووکسین توصیه می‌شود که مقدار مصرفی آن طبق تجویز پزشک متخصص باید باشد. این بیماری توسط آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. با تشخیص به موقع و مصرف دارو بهبود ریزش مو منجر می شود.

راه حل هفتم: داروهای مصرفیتان را بررسی کنید

مصرف بسیاری از داروها با ریزش مو همراه هستند. از این رو یکی از راه‌های بهبود ریزش مو بررسی داروهای مصرفی است. از جمله معروف‌ترین آن‌ها، داروهای شیمی درمانی محسوب می‌شود که از تقسیم بیش از حد سلول‌های سرطانی و فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند و از این طریق ریزش موها را به دنبال خواهند داشت. کسانی که به این بیماری دچار هستند پس از قطع مصرف داروهای شیمی درمانی موهایشان به طور مجدد رشد خواهد کرد.

یکی دیگر از این داروها، داروهای ضد بارداری است که با برهم زدن هورمون‌های جنسی ریزش مو را موجب می‌شوند. با توجه به تعداد بالای داروهایی که تشدید ریزش موها را به دنبال دارند معرفی آن‌ها در این مقاله ممکن نیست. از این رو اگر پس از مصرف دارویی دچار ریزش مو شدید، به پزشک معالج خود مراجعه کرده و مشکل ایجاد شده را مطرح کنید.

جمع بندی

با شناسایی عوامل و فاکتورهایی که ریزش مو را موجب می‌شوند در وهله اول آن را متوقف کرده و سپس با به کارگیری راه‌های درمان آن را بهبود بخشید. در متن بالا با توجه به شایع بودن این عارضه به 7 راهکار درمان ریزش مو پرداخته ایم.