هر فرد در برنامه بهداشتی خود، نگاه ویژه ای به مراقبت از پوست دارد، اما گاهی این مراقبت‌ها برای داشتن پوستی کاملا سالم کافی نیست. اهمیت لایه برداری پوست در از بین بردن سلول‌های مرده‌ با استفاده از روش‌های متفاوت امکان پذیر است.

پوست هر انسانی به طور ذاتی، هر 30 روز یکبار پوست اندازی می‌کند و سلول ‌تازه‌ای می‌سازد. لایه برداری با استفاده از 2 روش کلی شیمیایی و فیزیکی صورت می‌گیرد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها پرداخته می‌شود که بتوان روش مناسب برای هر فرد را مشخص کرد.

مزایا و دلایل اهمیت لایه برداری پوست

همانطور‌که پیش‌تر اشاره شد، با لایه برداری می‌توان سلول‌های مرده‌ پوست را از بین برد و با برداشته شدن آن، لایه پوست زیرین که در معرض آسیب کمی بوده و جوان‌تر مانده است، معلوم می‌شود.

همچنین لایه برداری باعث افزایش یک دستی رنگ پوست و از بین رفتن لک‌ها، جوش‌ها و آکنه‌ها خواهدشد.

1-افزایش آبرسانی پوست

یکی از دلایل اهمیت لایه برداری پوست، ‌کمک به آبرسانی آن است. معمولا مرطوب کننده‌ها سهم بیشتری در مصرف، جهت مرطوب سازی و آبرسانی پوست دارند. ولی باید توجه کرد که خود این عمل، باعث افزایش لایه های محصولات روی پوست و در نهایت جوش می شود. توصیه می‌شود که به جای استفاده از انواع مرطوب کننده‌ها به صورت متوالی، لایه برداری انجام شود.

2-کاهش چین و چروک می‌خواهید؟‌ لایه برداری کنید!

هرچه سن بالا‌تر رود، سلول‌های مرده‌ بیشتری روی لایه‌ پوست جمع می‌شوند.‌ با لایه برداری مناسب می‌توان پوست را دوباره جوان کرد و سلول‌های مرده را از بین برد و به درخشانی و یک دستی پوست کمک کرد.

3-تمیزی فوق‌العاده پوست

با لایه برداری می توان به تمیز‌ترین وضعیت ممکن برای پوست دست پیدا کرد. دیگر اهمیت لایه برداری پوست حذف چربی‌های اضافی، ذرات موجود در هوا و ذرات دفع شده از پوست است. شاید دیگر شوینده و تمیز کننده‌های موجود هم بتوانند نقشی در تمیزی پوست داشته باشند، ولی قطعا به خوبی لایه برداری نیستند. فقط کافیست امتحان کنید!

4-مانع بسته شدن منافذ پوستی

اگر به طور منظم لایه برداری را انجام دهید، می‌توانید جلوی بسته شدن منافذ را بگیرید که خود باعث جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌ها و جوش‌ها می‌شود.

5-قسمت های تیره شده را روشن کنید

شاید برای شما هم این مشکل کلافه کننده باشد که قسمت‌هایی مانند زانو و آرنج تیره‌تر از مابقی قسمت‌های بدن هستند. اما با لایه برداری خاص مثل یک قاشق ماست و یک قاشق گردوی کوبیده می‌توان پوستی روشن‌تر داشت.

6-افزایش تولید کلاژن

اگر لایه برداری را به مدت طولانی و منظم انجام دهید، باعث تولید بیشتر کلاژن خواهد شد.کلاژن پروتئینی است که خاصیت کشسانی پوست را هم افزایش می‌دهد. این موضوع باعث سفتی پوست و جوان سازی آن می‌شود.

زمان بین لایه برداری ها

اهمیت لایه برداری پوست فقط به نوع و انجام آن بستگی ندارد. اگر زمان منظم بین آن را رعایت کنید، نتیجه لازم را خواهید گرفت. نوع پوست در زمان بندی لایه برداری اهمیت زیادی دارد. به طور مثال فردی با پوست خشک یا معمولی نیاز به یک یا دوبار لایه برداری در هفته دارد. همچنین فردی با پوست حساس ممکن است ماهی یکبار به لایه برداری نیاز داشته باشد.

دسته بندی لایه برداری پوست

لایه برداری، دسته بندی های متفاوتی دارد. شناخت این دسته بندی ها به شما کمک می کند که بهترین آن را برای خود انتخاب کنید. در ادامه به بررسی تخصصی هر دسته پرداخته ایم.

1-فیزیکی

در این روش ابزار یا اسکرابی لازم است که عملیات لایه برداری انجام شود که در زیر به برخی اشاره شده است.

  • استفاده از حوله

معمولا برای کسانی که پوست حساسی دارند، پیشنهاد می‌شود. برای این کار حوله ای را با آب گرم مرطوب کنید و روی صورت بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. لازم به ذکر است شست‌و‌شوی صورت قبل از لایه برداری می‌تواند به بهتر انجام شدن آن کمک کند.

  • اسفنج طبیعی

یک اسفنج را خیس کرده و سپس با فشردن آن، آن را تنها نم دار کنید. سپس با چرخش های دایره ای لایه برداری را آغاز کنید.

مراقب باشید با فشردن زیاد آن به صورت نه تنها به لایه برداری کمکی نمی‌کنید، بلکه احتمال حساسیت پوستی را بالا می‌برید! سلول های مرده قدرت زیادی ندارند و با اندکی فشار جدا خواهند شد.

  • اسکراب

یکی از بهترین و ‌پر‌مصرف‌ترین روش‌ها به شمار می رود. در حین استفاده از این محصولات باید به نحوه ‌استفاده آن توجه ویژه‌ای شود. زیرا این محصولات دارای ترکیباتی اند که می‌تواند باعث پارگی خفیف یا جدی پوست شوند.

پیشنهاد می‌شود از اسکراب‌هایی که حاوی نمک یا شکر هستند، استفاده کنید؛ زیرا اثر ملایمی روی پوست دارند. برای افرادی که پوست حساس یا خشکی دارند، این گونه اسکراب ها توصیه نمی‌شود.

2-شیمیایی

در این روش از اسیدی ضعیف برای از بین بردن سلول مرده استفاده می‌شود. این روش ممکن است برای افرادی با پوست خشک و حساس مناسب نباشد؛ زیرا ممکن است باعث خشکی و حساسیت پوستی شود.

برای جلوگیری از آسیب های پوستی، می‌توان مقدار مصرف این لایه بردار‌ها را کم کم افزایش داد.

در زیر به برخی از این لایه بردار‌ها اشاره شده است.

  • آلفاهیدروکسی اسید

این اسید‌ها، لایه‌ رویی پوست را در خود حل می‌کنند و سلول‌های زیرین جای آنها را می‌گیرند. می‌توان از آنها برای کم کردن میزان منافذ پوست و کاهش خط های چین و چروک استفاده کرد. یکی از پر‌کاربرد‌ترین آنها، گلیکولیک اسید است.

  • بتاهیدروکسی اسید

این اسیدها درون منافذ وارد می شوند و آنها را باز می‌کنند. این محصولات بیشتر برای افراد دارای پوست چرب مفیدند. پرکاردبردترین نوع آن سالیسیلیک اسید است که برای درمان جوش هم تجویز می شود.

  • رتینول

این ماده یکی از انواع ویتامین آ است. لایه برداری بسیار قوی است که برای درمان آکنه هم کاربرد دارد. البته در برخی افراد باعث التهاب پوستی می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

نباید‌ها در هنگام لایه برداری پوست

قبل از مصرف محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پراکسید حتما با پزشک مشورت کنید.

از به کارگیری محصولاتی که برای سایر قسمت های بدن طراحی شده‌اند، برای پوست صورت شدیدا پرهیز کنید.

در صورت آسیب دیدگی یا مشکلات پوستی، از لایه برداری اجتناب کنید.

بعد از پایان لایه برداری باید پوست را مرطوب نگه دارید. همچنین برای محافظت از پوست باید از کرم ضد آفتاب درجه بالا استفاده کنید.

پیش از اصلاح مو‌های صورت یا بدن، لایه برداری کنید. زیرا هنگام اصلاح منافذ پوستی به مقدار کافی باز هستند و ممکن است با سلول‌های مرده بسته شوند.

جمع‌بندی

علاوه بر تمام عوامل گفته شده که دلیلی بر اهمیت لایه برداری پوست بودند، نباید از نقش لایه برداری بر افزایش گردش خون گذشت. حرکات لایه برداری باعث تحریک جریان خون می‌شود که منجر به دفع سموم بدن خواهد شد.

در آخر تاکید می‌شود که اگر پوست حساس یا آسیب دیده ای دارید یا می خواهید محصولاتی با ترکیبات حساسیت زا را مصرف کنید، حتما با پزشک مربوطه این موضوع را در میان بگذارید.