اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از طلاق‌ها به دلایل نارضایتی از رابطه جنسی رخ می‌دهند. متأسفانه در کشور ما هیچ آموزشی در این زمینه برای زوج‌ها قبل از ازدواج در نظر گرفته نشده است. از این رو طلاق با چنین موضوعاتی در ایران کم دیده نمی‌شود. با توجه به اهمیت برقراری رابطه در زوج‌ها در ادامه متن قصد داریم به عنوان یک تکلیف اجتماعی به نکاتی مهم در این خصوص بپردازیم.

مزایای برقراری رابطه جنسی

در ابتدا لازم است که با مزایای ناشی از این رابطه آشنا شوید. دلایل بسیار زیادی علاوه بر لذت بردن وجود دارد که مقاربت را امری ضروری و مهم می‌کند.

فواید عاطفی رابطه جنسی منجر به انگیزه‌های احساسی در طرفین خواهد شد. این دلیل اصلی برقراری رابطه در بین بسیاری از زوج‌ها نیز محسوب می‌شود. از جمله فواید عاطفی آن به شرح زیر است.

  • موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.
  • به برقراری ارتباط لذت بخش با بدنتان منجر خواهد شد.
  • راهی برای ابراز عشق و مراقبت از شریک و همسرتان محسوب می‌شود.
  • استرس را از بین می‌برد.

فواید فیزیکی برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که رابطه جنسی فواید بسیار زیادی را نیز برای بدن و سلامتی دارد که این فواید به شرح زیر هستند:

  • مطالعه ای در سال 2004 ثابت کرده است که روابط جنسی تقویت سیستم ایمنی بدن را منجر می‌شود.
  • تحقیقاتی در سال 2016 نشان می‌دهد که مقاربت منظم بهبود سلامت قلب را افزایش و خطر ابتلا به بیمای قلبی را کاهش می‌دهد.
  • مطالعاتی در سال 2013 ثابت کرده که آمیزش نوعی ورزش سبک است که بهبود سلامتی را به دنبال دارد.
  • متخصصان در سال 2016 طی تحقیقاتی متوجه شده‌اند که رابطه‌های منظم جنسی منجر به تقویت عملکرد شناختی می‌شود. آن ها در تحقیقات خود ذکر کرده‌اند که افرادی با سن 50 تا 90 سال که رابطه منظم و فعالی را تجربه کرده‌اند حافظه بهتری دارند.
  • همچنین مطالعاتی که در سال 2013 توسط محققین صورت گرفته ثابت می‌کند که آمیزش سردردهایی از جمله میگرن یا سردردهای خوشه‌ای را تسکین می‌دهد.

البته موارد ذکر شده بدین معنا نیست که کسانی که به دلایل مختلفی از قبیل میل جنسی پایین، وجود درد مزمن یا تمایل به مجرد ماندن از برقراری رابطه جلوگیری می‌کنند از لحاظ جسمی یا روحی به طور قطع بیمار هستند و با مشکلاتی روبرو خواهند شد. در واقع دلایل ذکر شده به این معنا است که افرادی که رابطه جنسی دارند ممکن است که در زمینه‌های دیگر نیز رشد و پیشرفت کنند.

رابطه جنسی ایجاد کننده یک حلقه بازخورد صمیمت

مطالعاتی که در سال 2017 توسط بولتن روانشناس اجتماعی آمریکایی صورت گرفت نشان داد که بین فعالیت جنسی مکرر و بهزیستی ارتباط بسیاری مشاهده می‌شود. در واقع برقراری رابطه بین زوج‌ها محبت ایجاد می‌کند و منجر به فعالیت جنسی بیشتری خواهد شد. بنابراین اگر به این رابطه تمایل دارید بهتر است که آن را بیشتر کنید و با همسر خود به مراتب بیشتری رابطه برقرار کنید که در نهایت میل جنسی و زندگی جنسی شما بهبود پیدا کند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که رابطه جنسی تنها راه صمیمت با شریک و رفع نیازهای جنسی او نیست. لمس محبت آمیز، ماساژ، بوسیدن، نوازش کردن و گرفتن دست موجب ایجاد پیونی احساسی در طرفین می‌شود.

با تغییراتی که در طول زمان آن‌ها را تجربه خواهید کرد آشنا شوید.

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است در طول زمان منجر به تغییر در میل جنسی شود. این تغییرات در طول زمان کاملاً طبیعی بوده. عوامل ایجاد کننده آن به شرح زیر است.

  • مشاجره، عدم صداقت در زندگی زناشویی و همچنین عدم اعتماد به همسرتان کاهش در میل جنسی را منجر می‌شود.
  • رویدادها و سبک زندگی پر استرس ممکن است که میل جنسی را ضعیف کند.
  • افزایش سن نیز ممکن است موجب کاهش در میل جنسی شود.
  • آرتروز و بیماری عروق کرونر نیز با میل جنسی پایین رابطه مستقیم دارد.
  • تجربه‌های آسیب‌زا از روابط جنسی منجر به کاهش در میل جنسی افراد می‌شود.
  • بسیاری از داروها عوارضی از جمله کاهش در میل جنسی را دارند.
  • یائسگی، بارداری و سایر تغییرات در هورمون‌ها منجر به کاهش در میل جنسی می‌شوند.

اگر از کاهش میل جنسی خود رنج می‌برید یا همسرتان از این موضوع ناراحت است، با پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید. به یاد داشته باشید که این مشکل برای تمامی افراد با ظرفیت‌های مختلف ممکن است رخ دهد. بنابراین از بیان آن احساس شرمساری نکرده و با درمان آن سعی در بازسازی روابط خود با همسرتان کنید. در زمانی که متوجه شدید خواسته‌های جنسی شما در حال تغییر است با شریک جنسی خود در خصوص آن صحبت کنید. مشاوران زوج و درمانگر جنسی نیز گزینه‌ای مناسب برای مشورت محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به شما در برقراری ارتباط با شریک زندگیتان و یافتن راه حلی مناسب کمک کنند. در بسیاری از موارد ممکن است که بدون هیچ دلیل خاصی این بی میلی در شما رخ داده باشد. برای بازگردانی آن یک آخر هفته عاشقانه با همسر خود را رقم بزنید. موقعیت‌های جنسی جدید و همچنین اسباب‌بازی‌های جنسی را نیز برای احیای آن امتحان کنید.

نکات مهمی که بهبود رابطه جنسی را موجب می شوند

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که به بهبود این رابطه کمک می‌کند خواهیم پرداخت. با رعایت این نکات از بروز مشکلاب بعدی جلوگیری کنید.

  • بهتر است که پس از آمیزش به جای خواب با همسر خود در خصوص آن به طور کاملاً صادقانه صحبت کنید. درباره چیزهایی که دوست داشتید حرف زده و از یکدیگر بخواهید که چه مواردی را دوباره تکرار کند و چه مواردی را دیگر انجام ندهد.
  • کتاب‌های مرتبط با روابط جنسی را مطالعه کنید و سعی در آموزش و افزایش اطلاعاتتان داشته باشید. کتاب‌هایی با موضوع میل جنسی، برانگیختگی جنسی، نحوه افزایش رضایت، ارگاسم، کاهش درد و عملکرد کلی جنسی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مطالعه در خصوص آن‌ها بهبود این روابط را منجر می‌شود. کتاب‌های “بیا همان‌طور که هستی” نوشته امیلی ناگوسکی “او اول می‌آید” نوشته یان کرنر ازجمله کتب مفید در این زمینه محسوب می‌شوند.
  • یکی از راه‌حل‌هایی که روانشناسان بزرگ آن را پیشنهاد می‌کنند، استفاده از اسباب بازی‌های جنسی در رابطه‌ها است.
  • استفاده از روان‌کن‌ها نیز از جمله نکاتی است که بهبود این رابطه را به دنبال دارد. زنان به دلایل مختلفی ممکن است که با خشکی واژن مواجه شوند. تحقیقات نشان داده که زنان رابطه جنسی مرطوب را بیشتر ترجیح می‌دهند از این رو استفاده از این روان‌کن‌ها پیشنهاد می‌شود.

ژل روان‌کننده حساس با طعم آلوئه‌ورا کدکس، ژل روان‌کننده ناچ کدکس، ژل آموزش روان کننده ایموشن و ژل روان‌کننده پاورمن از جمله محصولات باکیفیت در این زمینه به شمار می‌آیند که مقاربت را بهبود می‌دهند.

  • یکی دیگر از نکات بهبود دهنده برنامه‌ریزی برای برقراری رابطه است. شاید این پیشنهاد شوخی به نظر برسد، اما باور کنید این راه کاری موثر برای بهبود و بازگرداندان این رابطه محسوب می شود. البته رابطه جنسی خود به خودی خارج از برنامه را نیز از دست ندهید.

جمع‌بندی

مقاربت و رابطه جنسی کیفیت رابطه زناشویی و عاطفی زوج‌ها را تعیین می کند. با وجود اینکه این نیاز با افزایش سن کمرنگ‌تر می‌شود تنها در روابط زوج‌های جوان موثر نیست. از این رو برای داشتن رابطه‌ای عاشقانه و سالم نیاز است که آموزش‌هایی در خصوص آن صورت گیرد.

برای بهبود رابطه‌ زناشویی در متن بالا سعی کرده‌ایم که به نکات مهم و کاربردی در این خصوص بپردازیم. امیدواریم که مطالب فوق مورد استفاده شما قرار گیرد.