با افزایش سن و کاهش کیفیت پوست اولین علائمی پیری در اطراف چشم با ایجاد چروک‌های سطحی و عمقی در اطراف آن مشاهده خواهد شد. اغلب افراد به‌منظور حفظ زیبایی و رطوبت رسانی کافی به پوست نازک اطراف چشم قبل از رسیدن به سنین میان‌سالی مصرف مداوم کرم دور چشم را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، اما ضرورت استفاده از کرم دور چشم چیست؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که به نکات مهمی در ارتباط با مصرف کرم‌های دور چشم پی ببرید.

چرا پزشکان بر ضرورت استفاده از کرم دور چشم تأکید دارند؟

کرم‌های دور چشم نقش مراقبتی و افزایش زیبایی پوست نازک دور چشم را به عهده دارد. بهتر است قبل از این‌که به ضرورت استفاده از این کرم‌ها بپردازیم به این نکته اشاره‌کنیم که چرا به این کرم‌ها نیاز داریم. یکی از دلایلی که استفاده از کرم چشم را ضروری می‌کند، تفاوت پوست اطراف چشم با پوست بقیه نواحی صورت است. دلایل دیگر به شرح زیر است:

  1. پوست اطراف چشم نازک‌تر است؛ شاید عجیب به نظر برسد، اما ضخامت پوست اطراف چشم حدود 0.5 میلی‌متر است و این ضرورت مراقبت از آن را دوچندان می‌کند
  2. خشکی بیشتری دارد؛ پوست این ناحیه فاقد هرگونه غده چربی است پس هیچ ماده‌ای برای حفظ رطوبت و انعطاف‌پذیری در اطراف چشم وجود ندارد
  3. تحریک‌پذیرتر است؛ به دو دلیل گفته‌شده در بالا پوست این منطقه از تحریک‌پذیری بیشتری به نسبت بقیه بدن برخوردار است
  4. بیشترین تحرک را دارد؛ به لطف پلک زدن‌های مداوم پوست این منطقه در معرض انقباض و انبساط دائمی است پس بیشتر در معرض چروک شدن یا به‌اصطلاح پنجه کلاغی قرار دارد

حال دلایل استفاده از این کرم‌ها را شناختید به سراغ ضرورت استفاده از کرم دور چشم خواهیم رفت.

تفاوت چربی پوست صورت و اطراف چشم

حتی اگر پوست خشکی هم دارید مطمئن باشید که پوست اطراف چشمان شما خشک‌تر است. پس برای مرطوب‌سازی آن به مرطوب‌کننده قوی‌تری به نسبت کل صورت نیاز خواهید داشت. به همین علت باید از کرم چشم مناسب با فرمولاسیون سبک استفاده کنید.

ضرورت استفاده از کرم دور چشم به دلیل عوامل سنگین موجود در کرم‌های صورت

برخی کرم‌های صورت حاوی مواد سنگین مثل رنگ‌دانه‌ها یا کمپلکس‌های تقویتی هستند. ازآنجایی‌که پوست دور چشم نازک و حساس است توانایی جذب یا نگه‌داشتن این مواد را در بافت خود نخواهد داشت. به همین علت پزشکان پیشنهاد می‌کنند که کرم مرطوب‌کننده صورت و چشم خود را از هم جدا کنید.

عاری از عطر و روغن‌های خوشبوکننده

کرم‌های دور چشم غالباً عاری از عطر و روغن‌های معطر تحریک‌کننده هستند و این در حالی است که کرم‌های صورت این مواد را دارند. در صورت استفاده از این کرم‌ها امکان سوزش و حساسیت در اطراف چشم دور از انتظار نیست.

متناسب با نیاز چشم فرموله شده‌اند

همان‌طور که می‌دانید کرم‌های چشم در دو مدل سبک و کرم‌های غنی در بازار موجود هستند. این کرم‌ها دقیقاً متناسب با نیاز پوست اطراف چشم ساخته‌شده‌اند به صورتی که کرم‌های سبک بدون چربی و با نفوذ سریع و کرم‌های غنی برای مرطوب‌سازی اصولی ساخته‌شده‌اند.

مرطوب کننده‌های پوست حاوی مواد مضر برای چشم

در برخی موارد مرطوب‌کننده پوست خریداری‌شده کاملاً متناسب با شرایط صورت خواهد بود و شخص از آن کاملاً راضی است، اما این بدان معنی نیست که این مرطوب‌کننده برای اطراف چشم فرد نیز کاربردی خواهد بود. توجه داشته باشید که برخی از مواد تشکیل‌دهنده مرطوب‌ کننده‌های صورت به‌شدت می‌تواند به چشم آسیب برساند که این مواد به شرح زیر است:

  1. مواد معطر و روغن‌های آن‌ها
  2. اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی
  3. اسید اسکوربیک (ویتامین C) و اسکوربیل تترایزوپالمیتات
  4. رتینول (از مشتقات ویتامین A)
  5. آووبنزون و اکسی بنزون (مواد ضد آفتاب)

پف‌کردگی از عوارض کرم‌های سنگین

همان‌طور که گفته شد پوست اطراف چشم با پوست صورت متفاوت است و این در حالی است که امکان دارد در برخی موارد پوست صورت به چرب شدن بیشتری به نسبت دور چشم نیاز داشته باشد. درصورتی‌که از کرم‌هایی که چربی بیش از نیاز پوست چشم را فراهم می‌کنند استفاده شود، این منطقه تحریک‌شده و پف خواهد کرد. علاوه بر آن ازآنجایی‌که پوست دور چشم از توانایی جذب پایین‌تری بهره‌مند‌است امکان به وجود آمدن عارضه‌های پوستی جوش مانندی روی پلک و اطراف آن وجود خواهد داشت.

استفاده از کرم دور چشم چه مزیت‌هایی دارد؟

در ادامه اشاره به‌ضرورت استفاده از کرم دور چشم به مزیت‌های استفاده از این کرم‌ها رسیده‌ایم. استفاده از کرم دور چشم با افزایش سن بیشتر خواهد شد و دلیل آن نیاز پوست این منطقه به مواد مغزی بیشتر است. در ادامه به مزیت‌های استفاده از این کرم‌ها اشاره کردیم.

سرعت پیر شدن پوست را کاهش می‌دهد

کم‌آبی و استرس پوست را افتاده، چروک و بی‌حالت نشان خواهد داد. با توجه به زندگی ماشینی امروزه کنترل عوامل استرس‌زا بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما با استفاده از کرم‌های دور چشم تأثیر این عوامل بر پوست کمتر خواهد شد و درنهایت پوستی مستحکم و منعطف را به شما هدیه می‌دهد.

چین‌وچروک کمتری داشته باشید

این کرم‌ها حاوی آب‌رسان‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز پوست حساس اطراف چشم است. این مواد به احیا و بازسازی مناسب پوست کمک خواهد کرد که درنهایت چین‌وچروک‌ها کمتر شده و پوست جوان‌تر خواهد شد.

پف‌کردگی را کاهش می‌دهد

پف کردن چشم ناشی از بیماری‌ها مزمن، کم‌خوابی، آلرژی و در نهایت افزایش سن است. با استفاده از این کرم‌ها به جذب بهتر مایعات تجمع کرده در زیرپوست کمک خواهید کرد. علاوه بر آن این مایعات ظاهر پوست را پیرتر و خسته‌تر نشان می‌دهند پس کرم ظاهر جوان‌تری به چشمانتان می‌بخشد.

چشم‌های خسته با حلقه‌های تیره را آرام می‌کند

یکی از مزیت‌هایی که ضرورت استفاده از کرم دور چشم نیز به‌حساب می‌آید کاهش سیاهی دور چشم است. این کرم‌ها با خواص تقویت‌کننده پوست مانع تغییر رنگ آن خواهند شد. علاوه بر آن با خاصیت آرامش‌بخش و خنک‌کننده چشمان خسته را آرام می‌کنند.

آمادگی برای آرایش با ظاهری جذاب‌تر

همان‌طور که می‌دانید درصورتی‌که پوست ناحیه چشم خسته، افتاده یا لکه‌دار باشد ظاهر مناسبی به آرایش نخواهد داد. کرم‌های دور چشم با حفظ زیبایی پوست دور چشم و ممانعت از ایجاد لکه‌های قهوه‌ای چشم‌ها را برای داشتن آرایشی جذاب آماده خواهند کرد.

ترکیبات رایج و مؤثر کرم‌های دور چشم چیست؟

اغلب افراد برای خرید کرم‌های دور چشم وسواس شدیدی به خرج می‌دهند. ما در این بخش مواد رایج و مؤثر موجود در کرم‌های دور چشم را ذکر کرده‌ایم. این مواد به شرح زیر است:

  1. کافئین؛ خستگی پوست را از بین می‌برد
  2. اسید هیالورونیک؛ افزایش انعطاف‌پذیری
  3. ویتامین C؛ کاهنده لک‌های دور چشم
  4. ویتامین E؛ حفظ انعطاف‌پذیری و نرم‌کننده
  5. ویتامین B3؛ حفظ رنگ پوست و مرطوب‌کننده
  6. اسکوالان؛ مرطوب‌کننده درجه‌یک پوست
  7. آلوئه‌ورا؛ تسکین‌دهنده چشمان خسته از کار روزانه
  8. پپتیدها؛ سازنده کلاژن و الاستین موردنیاز پوست
  9. چای سبز؛ آنتی‌اکسیدانی قوی و محافظ پوست اطراف چشم

جمع‌بندی

مراقبت از پوست به‌صورت روزانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این مراقب شامل پوست اطراف چشم نیز خواهد شد. در مقاله بالا به نکات و ضرورت استفاده از کرم دور چشم پرداختیم. همان‌طور که گفته شد استفاده از کرم دور چشم از سنین قبل از میان‌سالی به کنترل ایجاد چروک در اطراف چشم کمک شایانی خواهد کرد. برای خرید کرم‌های مرغوب دور چشم به داروچی سر بزنید.