منافذ باز از جمله عارضه‌های سطحی و رایج در پوست است که ظاهر ناخوشایندی به چهره افراد مخصوصاً بانوان می‌بخشد. این منافذ حتی با آرایش و بهترین مواد آرایشی نیز از بین نمی‌روند. از این رو قصد داریم در ادامه به روش‌های موثر درمان آن بپردازیم.

9 روش درمان منافذ باز پوست

اگر به صورت خود دقت کنید متوجه منافذ ظریفی در کنار فولیکول‌های مو می‌شوید. این منافذ ظریف به دلایل مختلفی از جمله تجمع چربی، مواد آرایشی یا آلودگی به مرور بازتر می‌شوند و ظاهری ناخوشایند را به پوست شما می‌بخشند. برای رهایی از این منافذ 9 روش زیر را به کار گیرید.

روش اول: روزی دو بار صورت خود را بشویید

برای جلوگیری از تجمع چربی و همچنین آلودگی صورت خود را دو بار در صبح‌ها و شب ها قبل از خواب بشویید. شستشوی صحیح از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند و سلامت پوست شما را موجب می‌شود.

در هنگام شستشو نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای شستشوی صورت از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ موجب باز شدن بیشتر منافذ پوست می‌شود. از این رو صورت خود را با آب ولرم یا سرد بشویید.
  • شستشوی پوست خود را با آرامش و به صورت کاملاً ملایم انجام دهید. مالش و ساییدن بیش از حد صورت نشان دهنده میزان پاکیزگی بیشتر نیست و تنها به پوست شما آسیب وارد می‌کند.
  • از شوینده‌های غیر کمدوژنیک استفاده کنید. (در ادامه به علت استفاده این شوینده‌ها خواهیم پرداخت.)

روش دوم: تنها از مواد آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک استفاده کنید

محصولات آرایشی و بهداشتی غیر کمدوژنیک منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کنند و موجب بزرگ‌تر شدن آن نخواهند شد. از این رو در هنگام خرید محصولات مورد استفاده خود به دنبال کلمه “غیر کمدوژنیک (noncomedogenic)” ، “فاقد چربی (Oil free)” یا “منافذ را مسدود نمی‌کند (Wont clog pores)” روی جلد یا بسته بندی محصول مد نظرتان بگردید.

روش سوم: از ژل شستشوی صورت استفاده کنید

استفاده از ژل‌های شستشو یکی از روش‌های درمان منافذ باز پوست به شمار می‌آید. در واقع اگر پوست شما چرب است یا تمایل دارید منافذ باز پوست خود را ببندید از ژل‌های شستشوی صورت استفاده کنید. صابون‌ها یا دیگر پاک‌کننده‌های پوست صورت ممکن است دارای موادی باشند که در منافذ پوست باقی بمانند. استفاده از این مواد به باز شدن و چرب شدن پوست منتهی می‌شوند.

روش چهارم: استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

از مهم‌ترین عوامل و فاکتورهای موثر در درمان منافذ باز پوست، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. پوست‌های آسیب دیده توسط نور و اشعه خورشید شل و افتاده می شوند که به نمایان شدن منافذ باز پوست بیشتر کمک می‌کنند.

از این رو با استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده SPF30 یا بالاتر از آن از پوست خود در برابر آسیب‌ها و صدمات آفتاب محافظت کنید. کرم ضدآفتاب را حتی در روزهای ابری، بارانی و برفی نیز مورد استفاده قرار دهید. از این طریق احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش خواهید داد.

روش پنجم: معجزه لایه برداری را نادیده نگیرید

اگر از جمله افرادی هستید که پوست چربی دارند، به صورت مستمر و مرتب هفته‌ای دوبار پوست خود را لایه برداری کنید. با این کار سلول‌های مرده روی پوست، چربی اضافی و آلودگی به طور عمیقی از منافذ پوست حذف و پاک می‌شوند. از این رو دیگر منافذ پوست بسته نخواهند شد.

به این نکته نیز دقت داشته باشید که لایه برداری بیشتر از دو بار در هفته منجر به خشک شدن پوست می‌شود.

روش ششم: با ملایمت با پوست صورتتان برخورد کنید

مهم‌ترین عامل در سلامت پوست و همچنین یکی از روش‌‌های درمان منافذ باز پوست، نوع رفتار و برخورد شما با پوستتان است. از همین امروز سعی در رفع عادت‌های اشتباه و غلط خود داشته باشید. این نکته را در نظر داشته که با مالش یا ساییدن صورت پوست شما تمیزتر نخواهد شد، بلکه به صورت غیر عامدانه به پوست خود آسیب وارد می‌کنید.

یکی از راه حل‌های مناسب برای جلوگیری از این کار استفاده از فیس براش است. فیس براش‌ها علاوه بر پاک کنندگی عمیق پوست از ایجاد صدمه به آن‌ها جلوگیری خواهند کرد.

همچنین با فشار یا کندن سعی در تخلیه چربی‌های تجمع یافته در منافذ پوستتان نداشته باشید. این کار شما تنها منجر به باز شدن منافذ پوست خواهد شد.

روش هفتم: درمان افتادگی پوست را جدی بگیرید

یکی از مسائلی که با بالا رفتن سن با آن مواجه هستیم، شل شدن و افتادگی پوست است. همان طور که در متن بالا توضیح داده‌ایم شل شدن پوست به بیشتر دیده شدن منافذ کمک می‌کند. از این رو با استفاده از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث مثل فلفل دلمه‌ای قرمز از آویزان و شل شدن پوستتان جلوگیری کنید.

ویتامین ث از طریق کلاژن سازی به پوست شما کمک می‌کند که ملتهب، پیر و شل نشود. دکتر مایکل ادوارد، پزشک و رئیس انجمن پزشکی آمریکا، استفاده از سرم‌های حاوی رتینول و همچنین سرم‌های ویتامین ث را از بهترین راه‌های جلوگیری از پیری پوست معرفی کرده است.

روش هشتم: استفاده مرتب و روزانه از آبرسان ها را فراموش نکنید

بسیاری از افراد که پوست چرب دارند، متصور هستند که تنها پوست‌های خشک نیاز به آبرسان ها دارند ولی در حقیقت این تصور به طور کل اشتباه است. کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان‌ها نقش مهمی را در حفظ رطوبت و سلامت پوست دارند. در واقع پوستی با طراوت و شاداب محسوب می‌شود که مرطوب و لطیف باشد.

با استفاده از آبرسان‌ها در پوست‌های چرب، سبوم به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و دیگر در سطح منافذ پوست قرار نمی‌گیرد. از این رو است که استفاده از آبرسان‌ها موجب مسدود نشدن و همچنین درمان منافذ باز پوست می‌شوند.

روش نهم: آرایش خود را به طور عمیق پاک کنید

آرایش خود را هر شب قبل از خواب به طور کامل و صحیح پاک کنید. مواد آرایشی باقی مانده در پوست به باز شدن و اصطلاحاً کش آمدن منافذ منجر می‌شوند. از این رو در ابتدا به کمک میسلاواتر مواد آرایشی را از روی پوست صورتتان پاک کنید. سپس آن را با ژل شستشو بشویید. در مرحله بعدی برای تنظیم ph از تونر استفاده کنید و در آخر آبرسان مناسب پوست‌ها چرب را مورد استفاده قرار دهید.

جمع‌بندی

برای درمان منافذ باز پوست نیاز به روش‌های پر هزینه و پر عارضه‌ نیست. تنها با رعایت بهداشت و همچنین نکات پیش پا افتاده‌ به سلامت پوست خود کمک کنید، اما حتی امروز هم برای درمان منافذ باز پوست دیر است، با فراگیری مطالب گفته شده در متن بالا به سرعت اقدام به درمان و از بین بردن آن‌ها کنید و از نتیجه نهایی آن لذت ببرید.