اگر در موهای خود یا کودکتان شپش دیدید، آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیقی بکشید. مطمئنا باید به درمان شپش و چگونگی انجام آن فکر کرد. اما این را در نظر داشته باشید که شپش‌ها برای سلامتی انسان خطری ندارند و قابل درمان هستند.

بهتر است هفته‌ها یا ماه‌ها مراقبت موهای خود یا فرزندتان باشید، زیرا این حشرات ممکن است که دوباره ظاهر شوند. تنها چیزی که به شما در درمان شپش کمک نمی‌کند، ترس و وحشت است. در مقاله پیش‌رو برخی از روش‌های درمان شپش را برای کمک به خوانندگان گرامی شرح داده‌ایم.

شانه‌ای دندانه‌دار تهیه کنید

شانه‌های دندانه‌دار برای از بین بردن شپش سر ضروری است. زیرا شما باید شانه‌ زدن موها با استفاده از این وسیله را در کنار سایر روش‌های درمان شپش انجام دهید.

هر قسمت از موها را با دقت توسط این شانه‌های مخصوص شانه بزنید و از ذره‌بین نیز برای دیدن این حشرات موذی و کوچک استفاده کنید. مهم نیست از چه محصولی برای کشتن شپش‌ها استفاده می‌کنید، شانه زدن موها کلیدی اصلی درمان است.

از محصول حشره‌کش حاوی پیرِترین یا پیرِتروم استفاده کنید

محصول‌های حشره‌کش پیرتروم (Pyrethrum ) با نام تجاری پیرترین به سیستم عصبی شپش‌ها حمله می‌کند. لازم به ذکر است که این محصول در برابر برخی از شپش‌ها کارایی ندارد.

پیرترین را روی موهای خشک بمالید، سپس 10 دقیقه صبر کنید. مقداری آب به مو بزنید که کف ایجاد شود و درنهایت موها را بشویید. بعد از آن موها را برای از بین بردن شپش‌ها شانه بزنید. توصیه‌ می‌شود که این مراحل را مجدد 7 الی 10 روز پس از بار اول نیز انجام دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از این محصول تست‌های آلرژی را نیز انجام دهید.

از روغن زیتون استفاده کنید

این ماده اصلی آشپزخانه‌ها عاملی عالی برای خفه کردن شپش‌ها است. شپش‌ها زمانی خفه می‌شوند که ترشحات تنفسی آن‌ها مسدود شود. روزغن زیتون را باید یک شب روی موها قرار داد، زیرا شپش ساعت‌ها بدون تنفس نیز زنده می‌ماند.

ترکیب روش استفاده از روغن زیتون و شانه کردن در اکثر مواقع موفق عمل می‌کند. کارشناسان یکی از روش‌های موثر درمان شپش و چگونگی انجام آن را در استعمال روغن زیتون روی موها برای مدت 21 روز می‌دانند.

از محصولی حاوی پرمترین استفاده کنید

پرمترین ماده فعال در محصولات حشره‌کش است که نسخه مصنوعی پیرترین محسوب می‌شود. پرمترین‌ها نیز مانند پیرترین‌ها به شپش زنده حمله می‌کنند. در این مورد نیز برخی از شپش‌ها در برابر این محصول مقاوم هستند. در استفاده از این محصول نیز مراقب واکنش‌های آلرژیک در بدن خود باشید.

مقدار مناسبی از پرمترین را روی موهای مرطوب خود بمالید. اجازه دهید که این محصول 10 دقیقه روی مو باقی بماند. در این زمان موها را برای از بین بردن تخم‌های شپش شانه کنید. در نهایت با دقت موهای خود را بشویید. اگر پس از 7 روز مجدد شپش در موها مشاهده شد، این مراحل را دوباره تکرار کنید.

شپش مو را با سشوار از بین ببرید

استفاده از جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش‌ موثر است، اما در کشتن شپش‌های زنده تاثیر چندانی ندارد. سشوارهای کلاهی قدیمی حدودا 89% از تخم‌های شپش را از بین می‌برند، اما تنها 10% از شپش‌ها را می‌کشند.

سشوارهایی که حرارت مستقیم استفاده می‌کنند، توانایی از بین بردن تقریبا 98% تخم‌ها و 55% از شپش‌ها را دارند. بنابراین از سشوار روی موهای تازه شسته شده استفاده کنید که احتمال از بین بردن حشرات کوچک بیشتر شود.

به یاد داشته باشید که هرگز پس از درمان‌های شپش‌کش شیمیایی از جریان هوای گرم استفاده نکنید. زیرا این مواد شیمیایی ممکن است که حاوی مواد اشتعال‌زا باشند.

با تجویز پزشک اسپینوساد را برای درمان شپش و چگونگی انجام آن استفاده کنید

این لوسیون تجویز شده توسط پزشک حاوی اسپینوساد است. این ماده حشره‌کشی طبیعی به شمار می‌رود که از باکتری‌های موجود در خاک به دست آمده است.

پوست سر را با استفاده از این لوسیون کاملا بپوشانید و موهای خود را از ریشه تا انتهای آن ماساژ دهید. اجازه دهید که 10 دقیقه این محصول روی سر استراحت کند. در این مرحله نیز برای دفع تخم شپش‌ها موهای خود را شانه بزنید. در نهایت نیز موها را با دقت بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که عوارض جانبی این محصول سوزش چشم و پوست است.

موهای خود را در وان یا لگنی پر از آب فرو کنید

با فرو بردن موها در آب وان شپش‌ها غرق می‌شوند. ممکن است، این روش خیلی هم خوب عمل نکند، زیرا شپش‌ها به مدت چند ساعت نیز در این حالت زنده می‌مانند. حتی گزارش شده است که آب کلردار نیز به طور کامل شپش سر را از بین نمی‌برد.

با تجویز پزشک ایورمکتین را به کار ببرید

یکی دیگر از روش‌های روش‌های درمان شپش و چگونگی انجام آن در استفاده از ایورمکتین خلاصه می‌شود. لوسیون ایورمکتین 0.5% در سال 2012 تولید شده است و از باکتری‌های موجود در خاک تهیه می‌شود. این لوسیون شپش و تخم‌های آن‌ها را فلج می‌کند و سپس آن‌ها را می‌کشد. این محصول برای کودکان بالای 6 ماه قابل استفاده است.

در آزمایشات بالینی صورت گرفته تقریبا سه چهارم بیماران دو هفته پس از درمان با این روش از شر شپش‌ها خلاص شده‌اند. این محصول گاهی عوارض بسیار کمی مانند سوزش چشم و پوست از خود نشان داده است.

برای استفاده از این روش لوسیون را روی موهای خشک و پوست سر خود بمالید و پس از 10 دقیقه آن را بشویید.

مقداری وازلین یا ژل مو را برای درمان شپش امتحان کنید

تحقیقات علمی مبنی بر تاثیر استفاده از ژل مو یا وازلین برای درمان شپش سر وجود ندارد. اما این روش نیز مانند استفاده از روغن زیتون در درمان‌های خانگی طرفداران خود را دارد. بسیاری از مادران از نتایج به دست آمده از مصرف ژل مو یا وازلین در از بین بردن شپش رضایت دارند.

این ماده چسبناک با مسدودسازی سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها آن‌ها را خفه می‌کند. مطالعه صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که عمکلرد وازلین از سایر درمان‌های خانگی بهتر است. با این وجود انجمن ملی پدیکلوزیس هشدار می‌دهد که وازلین ممکن است که آنچنان موثر نباشد، همچنین پاک کردن آن از روی موها دشوار است. شستن ژل از موها فرآیندی آسان‌تر محسوب می‌شود.

برای استفاده از این روش موها و پوست سر خود را با ژل مو یا وازلین کاملا ماساژ دهید و روی آن را با کلاهی بپوشانید. بگذارید که این ماده در تمام طول شب روی سرتان بماند. سپس روز بعد موهای خود را بشویید و با شانه دندانه‌دار مخصوص شانه کنید. این عمل در جداسازی شپش‌ها و تخم آن‌ها موثر است. این درمان را هفته بعد نیز تکرار کنید.

لوسیون بنزیل الکل را امتحان کنید

لوسیون بنزیل الکل که در سال 2009 تولید شده است. این محصول نیز که از روش‌های موثر درمان شپش و چگونگی انجام آن است،  باید توسط پزشک تجویز شود. این لوسیون دستگاه تنفسی شپش را بی‌حس می‌کند، از این رو باعث خفگی این حشره می‌شود. درنتیجه این محصول تخم‌های شپش را از بین نمی‌برد.

برای کسب نتیجه خوب باید حداقل دو بار از این لوسیون استفاده کنید. در دو تحقیق انجام شده 75 و 76.2 درصد از شرکت‌کنندگان در این آزمایشات 14 روز بعد از دومین مرحله از این درمان هیچ گونه شپشی در سر خود نداشتند. این لوسیون برای کودکان بالای شش ماه تجویز می‌شود و عوارضی مانند سوزش در چشم یا پوست نیز ممکن است که در فرد رخ دهد.

پوست سر و موهای خشک خود را با این لوسیون ماساژ دهید، ده دقیقه زمان دهید که این ماده روی موها بماند. سپس موها را با آب بشویید. در این مرحله نیز بهتر است، برای از بین بردن شپش و تخم‌های آن از شانه استفاده کنید.

از سس مایونز استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های درمان شپش و چگونگی انجام آن نهفته در سس مایونز است. مایونز این حشرات کوچک را خفه می‌کند. دپارتمان بهداشت مینه‌سوتا نیز تاثیرگذاری استفاده از سس مایونز را برای درمان شپش تایید کرده است.

موهای خود را کاملا به سس آغشته کنید. سپس موهای سر را با کلاهی بپوشانید. حداقل 5 الی 6 ساعت زمان لازم است که مایونز روی موها بماند. درنهایت موهای خود را با شامپو بشویید. شانه زدن نیز در این مرحله مناسب است. هفته بعد نیز این مراحل را برای از بین بردن شپش‌های تازه از تخم خارج شده تکرار کنید

جمع‌بندی

درمان شپش و چگونگی انجام آن فرآیندی زمانبر است و شاید هفته‌ها یا ماه‌ها نیز طول بکشد. بهتر است با حفظ آرامش روش‌های مختلف را برای از بین بردن این حشره موذی به کار ببرید. زیرا مبارزه با شپش‌ها مانند جنگی است که باید از جهات مختلف به دشمن حمله کرد. همچنین میتوانید از محصولات ضد شپش داروچی بازدید کنید!