کودکان بیشتر از هرچیز به خوراک مقوی، خواب کافی و پوشاک مناسب به عنوان نیازهای اولیه­ خود، احتیاج دارند. هنگامی که کودک گرسنگی خود را بروز ندهد و در زمان معین غذای کافی مصرف نکند، دچار بی­اشتهایی می شود و والدین در این شرایط بیشتر از قبل نگران سلامتی فرزندشان خواهند شد. بنابراین هرچه زودتر باید به­ فکر افزایش اشتهای کودک باشند. این مسئله که امری مهم در رشد کودکان است، تاثیر زیادی بر وزن آن­ ها می­‌گذارد. در ادامه به برسی روش­هایی برای افزایش اشتهای کودکان می­پردازیم.

نکته : برای خرید افزایش اشتهای کودکان کافیست برروی لینک کلیک کنید.

روش­های افزایش اشتهای کودکان

افزایش اشتهای کودکان باید طبق اصول و قاعده­­ای خاص، تحت نظر پزشک صورت بگیرد. کودکان بی اشتها معمولا پس از مدتی با بیماری­های متعددی مواجه می­شوند. راهکارهایی وجود دارند که می­توانند از این اتفاق جلوگیری کنند تا به کمک آن میل و اشتهای کودکان دوباره افزایش یابد. بزرگترین کمک والدین در این زمینه، صبر کردن است. در ادامه به بررسی راه حل هایی در رابطه با حل این مشکل پرداخته‌ایم.

صبحانه را جدی بگیرید

مهم­ترین وعده­ غذایی همه­ ما به خصوص کودکان و نوجوانان صبحانه است. این وعده­ مهم غذایی علاوه­بر سوخت و ساز بدن، جذب مواد معدنی را افزایش می­دهد، باعث تناسب اندام و افزایش قدرت حافظه و یادگیری خواهد شد.

اما ممکن است کودک از صبحانه خوردن فراری باشد و آن را نادیده بگیرد. در این زمان است که خلاقیت به کمک ما می­آید. برای مثال تزیین بشقاب صبحانه و استفاده از عروسک های موردعلاقه او می­تواند راهی موثر در افزایش اشتهای کودک باشند.

وعده­های غذایی بیشتر، اشتهای بیشتر

همانطور که می­دانید معده­ کودکان برخلاف بزرگسالان غذا را دیر هضم کرده و آن ها زودتر احساس سیری می­کنند. از این رو اگر سه وعده­ غذایی آن­ها را سنگین کنید، با گذشت زمان کودک شما دچار بدغذایی می­شود. بهتر است این وعده هارا به چند وعده­ی غذایی کوچک­تر تبدیل کنیم. لازم به ذکر است هرچه تعداد وعده های غذایی سبک­تری در برنامه غذایی کودک قرار گیرد، معده­ آن­ها کم کم شروع به هضم سریع می­کند و مشکل کم اشتهایی به­مرور رفع خواهد شد.

استرس را دور کنید

برخلاف تصور بسیاری از ما کودکان به سادگی استرس والدین خود را تشخیص می­دهند و آن را جذب می­کنند. یکی دیگر از راه­های افزایش اشتهای کودکان، جلوگیری از فشار روانی و استرس والدین است. این شرایط با تاثیر روی کودکان علاوه بر بی اشتهایی، منجر به یبوست، اسهال و دردهای شکمی خواهد شد.

از استفاده بیش­ از حد شیر پرهیز کنید

شیر برای کودکان دارای فواید بسیاری است، اما باید توجه داشته باشیم که مصرف آن در هنگام گرسنگی کودک، اشتهای او را برای وعده­ غذایی بعدی کاهش می­دهد.

بادام زمینی معجزه می­کند

به دلیل وجود پروتئین­های مختلف در این خوراکی، بعد از مصرف، سوخت و ساز کودک افزایش می­یابد. هر چه متابولیسم بدن افزایش یابد، فرایند بی اشتهایی کاهش پیدا می­کند. البته پیش از مصرف، از واکنش الرژیک آن مطلع شوید.

غذاهای مورد علاقه ی کودک

یکی دیگر از راه های افزایش اشتهای کودکان پیشنهاد دادن غذای مورد علاقه آن­ها است. با استفاده از آن می توانیم به شروع عملکرد صحیح متابولیسم بدن کودک کمک کنیم و آن را آهسته آهسته برای تنوع غذایی بیشتر آماده کنیم.

ماست سرشار از کلسیم

یکی دیگر از این راه­ها، گنجاندن ماست در وعده­های غذایی کودک است که به دلیل داشتن پروبیوتیک به اشتهای کودک کمک خواهد کرد. خوردن ماست به همراه پونه یا نعنا علاوه بر خنثی سازی طبع سرد ماست، منجر به افزایش اشتها نیز می­شود.

فست فود و چربی ممنوع

دلیل کم اشتهایی بسیاری از کودکان چرب بودن بیش از حد غذا است. همانطور که می دانید فست فود ها برای سلامتی مضر هستند. در واقع به دلیل وجود چربی های اشباع نشده منجر به بی اشتهایی کودکان خواهد شد و با گذشت زمان نسبت به غذا خوردن بی­میل خواهند شد.

استفاده از داروهای خانگی برای افزایش اشتهای کودک

داروهای خانگی در حل این مشکل معجزه می کنند. در واقع شما می توانید با قراردادن موادی که در ادامه لیست کرده ایم، اشتهای کودک خود را برگردانید.

  • چای زنجبیل
    • لیمو ترش
  • آلوئه ورا
  • رزماری
  • ترب کوهی
  • آویشن
  • آب شنبلیله
  • هلو
  • آلو

افزایش مصرف روی

استفاده از مواد غذایی دارای روی مانند سبوس گندم منجر به افزایش اشتهای کودکان می­شود.

با کودکان آشپزی کنید

کودکان علاقه زیادی در کمک کردن به شما هنگام آشپزی دارند. می­توانید از آن­ها بخواهید تا کارهای کوچک و بی­خطر را انجام دهند و درعین­حال جوری وانمود کنید که بدون کمک آن­ها کاری از دست شما ساخته نیست. در این روش، شما نه تنها با کودکتان وقت می­گذرانید و لذت می­برید، بلکه کودک مشتاق می­شود تا طعم غذایی را که در پختنش سهیم بوده را بچشد. معمولا در این مرحله آن­ها بیشتر از حد معمول غذا می­خورند، زیرا تمایل به تعریف و تمجید از غذا اشتهای کودکان را افزایش می­دهد.

عوامل موثر بر بی اشتهایی کودک

عوامل موثر بر بی اشتهایی کودکان تفاوت است. برخی از آن­­ها علاقه خود نسبت به غذا را از دست می دهند، در حالی که دسته­ی دیگر، به دلیل ریزه­خواری در طول روز کمتر گرسنه می­شوند. بعضی از آن­ها ممکن است حتی با دیدن غذا حالت تهوع بگیرند و با وجود گرسنگی نتوانند غذا بخورند.

به­طور کلی عوامل موثر بر بی­اشتهایی کودکان به دو گروه جسمی و روحی روانی تقسیم می­شود که شناخت بهتر آن­ها به ما در افزایش اشتهای کودکان کمک می­کند.

عوامل جسمی

عوامل جسمی تاثیر مستقیمی روی بدغذایی کودکان یا بی اشتها شدن آن ها دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل جسمی پرداخته ایم.

_بیماری­ها : کودک بیمار و دارای علائمی مثل تب، حالت تهوع و استفراغ باشد.

_ مصرف آنتی بیوتیک ها

_تغییر میزان رشد طبق استاندارد رشد مخروطی

_یبوست و تغییر رژیم غذایی کودک

_کم تحرکی یا بی تحرکی

_ریزه خواری یا خوردن میان­وعده قبل از غذای اصلی

_نوشیدنی ها و آبمیوه ها به وجود شکر و  بالا بودن میزان کالری

_کم خونی و به دنبال آن خستگی و بی­حالی

_وجود کرم های روده ای و خون­ریزی و اسهال خونی

عوامل روحی روانی

عوامل روحی به اندازه عوامل جسمی روی تغذیه کودکان تاثیر گذار هستند. لیست زیر به شما کمک می کند که مهم ترین این عوامل را بشناسید.

_استرس و جروبحث در فضای خانواده

_افسردگی و ناراحتی های موقتی

_بی اشتهایی عصبی

_حواس­پرتی ها مانند گوشی موبایل و تلویزیون

_تنبیه و اجبار کودک برای غذا خوردن

میان وعده های سالم برای افزایش اشتهای کودک

برای این کار ابتدا باید نیاز کودک خود را بشناسید. بیشتر آن­ها به مواد غذایی با فیبر و پروتئین بالا احتیاج دارند. هرچه چربی و قند موادغذایی پایین تر باشد، اشتهای آن ها را افزایش می­دهد. در ادامه به چند مورد از این میان وعده ها اشاره می­کنیم.

  1. شکلات داغ
  2. مخلوط غلات و میوه خشک طبیعی
  3. نان سبوس و کره بادام زمینی
  4. نارنگی و توت فرنگی
  5. پوره سیب فاقد شکر
  6. پنیرخامه­ای و زردآلو خشک
  7. شیرکم چرب و کلوچه

جمع بندی

کودکان در سنین پایین به علت عواملی روحی و جسمی دچار بی اشتهایی می­شوند. والدین هنگام مواجه شدن با این مشکل سریعا به راه­های افزایش اشتهای کودک فکر می­کنند و به دنبال راه حل می­گردند. معمولا کودکان به غذاهایی که برایشان مفید است علاقه ای ندارند و ممکن است علاقه ای به خوردن غذا نشان ندهند. برای کاهش این احساس، ابتدا باید علت بی اشتهایی کودک را پیدا کرده و سپس به راه های افزایش اشتهای کودکان فکر کنیم. به منظور نتیجه گیری بهتر حتما باید با پزشک مشورت کرد.