ویتامین ث یکی از شناخته ‌شده‌ترین ویتامین‌های موجود است و بر سلامت بدن تاثیر زیادی دارد. این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. اما مصرف مکمل‌های آن نیز کمبود ویتامین ث در بدن را جبران می‌کند. در مقاله پیش‌رو، با توجه به این میزان از اهمیت ویتامین ث بر عملکرد صحیح بدن به ارائه مطالبی در مورد ویتامین ث و موارد استفاده از آن خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید با فواید بی‌شمار این ویتامین آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

ویتامین ث چیست؟

ویتامین ث یا اسید اسکوربیک ویتامینی محلول در آب است. این ویتامین در بدن انسان به طور طبیعی ساخته نمی‌شود. بنابراین بدن انسان باید از طریق مواد غذایی نیاز روزانه خود به ویتامین ث را دریافت کند. همچنین مکمل‌هایی مانند قرص جوشان ویتامین سی 500 میلی گرم سینا پیشگام و بسیاری دیگر وجود دارند که برای تامین این ویتامین مصرف می‌شوند.

ویتامین ث با تکیه بر خواص آنتی‌اکسیدانی خود از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین به عملکرد بهتر سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر ویتامین‌های A و E در بدن یاری می‌رساند.

خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

ویتامین ث آنتی‌اکسیدانی قوی است که سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. هنگامی‌که رادیکال‌های آزاد روی پوست تجمع می‌کنند، حالتی را به وجود می‌آورند که به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می‌شود. این حالت عامل ایجاد یا تشدید بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ویتامین ث سطح آنتی‌اکسیدان خون را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. این عمل به سیستم دفاعی بدن در مبارزه با التهابات کمک می‌کند.

یکی از مزایای ویتامین ث و موارد استفاده از آن کنترل فشار خون بالا است

فشار خون بالا شما را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان بالا بودن میزان فشار خون افراد است.

مطالعات نشان داده است که این ویتامین ممکن است به کاهش فشار خون هم به افرادی با سابقه فشار خون بالا و هم افرادی که سابقه فشار خون ندارند، کمک کند.

همچنین در مطالعه‌ای که روی حیوانات انجام شده است، نشان داد که مصرف مکمل ویتامین ث به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند که این عمل باعث کاهش سطح فشار خون حیوانات می‌شود.

همینطور در آزمایشاتی اثبات شده است که مصرف مکمل ویتامین سی در بزرگسالان فشار خون سیستولیک ( مقدار بالا) را 3.8 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ( مقدار پایین‌تر) را به طور متوسط 1.5 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

در افراد بزرگسال با سابقه فشار خون بالا نیز مکمل‌های ویتامین سی به طور متوسط فشار خون سیستولیک را 4.9 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را 1.7 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

این نتایج امیدوارکننده است، اما هنوز مشخص نیست که اثرات این ویتامین بر فشار خون طولانی مدت است یا خیر. علاوه بر این، توصیه می‌شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا تنها به مصرف ویتامین ث برای درمان خود اکتفا نکنند.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

یکی از مهم‌ترین علل مرگ در سراسر جهان بیماری‌های قلبی است. عوامل زیادی خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. عواملی مانند فشار خون بالا، تری گلیسرید بالا یا سطح کلسترول LDL  (بد ) و سطح پایین کلسترول HDL  (خوب ) از مهم‌ترین موارد افزایش خطر این بیماری در افراد هستند.

ویتامین ث و موارد استفاده از آن به کاهش این عوامل خطرناک در بدن کمک می‌کند، از این رو خطر بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای که روی 293172 نفر انجام شده است، نشان داد که پس از 10 سال افرادی که روزانه حداقل 700 میلی‌گرم ویتامین ث مصرف می‌کردند، 25% کمتر از سایر افراد دچار بیماری‌ قلبی می‌شدند.

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف حداقل 500 میلی‌گرم ویتامین ث در روز بر عوامل خطرناک مولد بیماری‌های قلبی مانند کلسترول خون و سطح تری گلیسرید موثر است. استفاده از این ویتامین به طور قابل ملاحظه‌ای کلسترول LDL را تقریبا 7.9 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و تری گلیسرید خون را 20.1 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود که اگر رژیم غذایی غنی از ویتامین ث دارید، باز هم مصرف مکمل‌های این ویتامین را فراموش نکنید. مکمل‌ها مزایای بیشتری برای سلامت قلب دارند.

سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد

ویتامین سی در کاهش سطح اسید اوریک خون نیز موثر است و همچنین از حملات نقرس جلوگیری می‌کند. نقرس نوعی آرتریت است که افراد بزرگسال بسیاری با این بیماری درگیر هستند.

این بیماری بسیار دردناک است و شامل التهاب مفاصل به ویژه در انگشتان پا می‌شود. افرادی که به نقرس مبتلا هستند، تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می‌کنند.

علائم بیماری نقرس زمانی خودشان را نشان می‌دهند که مقدار زیادی اسید اوریک در خون وجود داشته باشد. اسید اوریک ماده زائدی است که توسط بدن تولید می‌شود. این ماده در سطوح بالا ممکن است که ظاهر شود و در مفاصل رسوب کند.

در تحقیقات صورت گرفته ویتامین ث و موارد استفاده از آن نیز در کاهش اسید اوریک در خون و در نتیجه محافظت از بدن در برابر حملات نقرس موثر است. به طور کلی مردانی که ویتامین ث بیشتری مصرف ‌می‌کنند، سطح اسید اوریک پایین‌تری از سایرین دارند.

همچنین در مطالعه‌ای روی 46994 مرد سالم بالای 20 سال نشان داده شد که استفاده از مکمل‌های ویتامین ث 44 % احتمال ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد.

ویتامین ث به جلوگیری از فقر آهن کمک می‌کند

آهن ماده مغذی مهمی است که عملکردهای متفاوتی در بدن دارد. برای مثال آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز و انتقال اکسیژن به سراسر بدن ضروری است. جلوگیری از فقر آهن از مزایای ویتامین ث و موارد استفاده از آن محسوب می‌شود.

فقر آهن باعث ریزش مو نیز می‌شود. از این رو ویتامین ث از ویتامین‌های موثر در رشد مو نیز است.

مکمل‌های ویتامین ث به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند. همچنین این ویتامین در تبدیل آهن جذب نشده مانند آهن گیاهی به فرمی که جذب آن آسان‌تر شود، یاری می‌رساند. این امر به ویژه برای افرادی که رژیم بدون گوشت دارند، مفید است. زیرا گوشت منبع اصلی آهن به شمار می‌رود.

مصرف 100 میلی‌گرم ویتامین ث ممکن است که جذب آهن را تا 67 درصد بهبود بدهد. بنابراین این ویتامین به کاهش خطر کم‌خونی در افرادی که مستعد فقر آهن هستند، کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای برای 65 کودک مبتلا به کم‌خونی خفیف فقر آهن مکمل ویتامین ث تجویز شد. محققان دریافتند که مکمل به تنهایی به کنترل کم‌خونی آن‌ها کمک می‌کند.

اگر شما نیز سطح آهن پایینی دارید، توصیه می‌شود که مصرف غذاهایی سرشار از ویتامین ث یا مکمل‌های این ویتامین را فراموش نکنید. اینکار به بهبود سطح آهن خون شما کمک می‌کند.

ویتامین ث سطح ایمنی بدن را بالا می‌برد

یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل‌های ویتامین ث افزایش سطح ایمنی بدن است. زیرا این ویتامین در بسیاری از قسمت‌های سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

ویتامین ث به تولید سلول‌های سفید خون به نام‌هایلنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها کمک می‌کند. این امر از بدن در برابر عفونت محافظت به عمل می‌آورد. همچنین این ویتامین علاوه بر محافظت از این گلبول‌های سفید خون در برابر آسیب‌های مولکول‌های مضر مانند رادیکال‌های آزاد، به عملکرد موثرتر این گلبول‌ها نیز یاری می‌رساند.

همچنین این ویتامین بخش ضروری از سیستم دفاعی پوست به شمار می‌رود و به طور فعال به پوست منتقل می‌شود. در پوست به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به تقویت ساختار آن کمک می‌کند.

از دیگر مزایای ویتامین ث و موارد استفاده از آن این است که روند ترمیم و بهبود زخم را نیز تسریع می‌کند. افرادی نیز که مبتلا به ذات‌الریه هستند، سطح ویتامین ث پایین‌تری دارند و بهتر است که مکمل‌های آن را مصرف کنند. این امر بهبود این افراد را سریع‌تر می‌کند.

از زوال عقل ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند

زوال عقل اصطلاحی است که برای توصیف علائم ضعف تفکر و حافظه به کار می‌رود. این بیماری بیش از 35 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و معمولا در میان افراد مسن شایع‌تر است.

مطالعات نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب (در کل سیستم عصبی مرکزی) خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. ویتامین ث به عنوان آنتی‌‌اکسیدانی قوی شناخته می‌شود. پایین بودن سطح این ویتامین در بدن با اختلال در توانایی تفکر و به خاطر سپردن چیزها ارتباط دارد.

همچنین مطالعات نشان می‌هد که افراد مبتلا به زوال عقل به طور کلی ویتامین ث پایین‌تری در بدن خود دارند. مصرف زیاد این ویتامین از طریق غذا یا مکمل‌ها با افزایش سن بر محافظت از مغز و حافظه تاثیر دارد.

بنابراین توصیه می‌شود که اگر از طریق رژیم غذایی مقدار کافی از ویتامین ث را دریافت نمی‌کنید، مصرف مکمل‌های این ویتامین در برابر بیماری‌های مانند زوال عقل به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

ویتامین سی و موارد استفاده از آن برای بدن بسیار مفید است. با رژیم درست و مصرف مکمل‌های این ویتامین باید این نیاز ضروری بدن را تامین کرد. در این مقاله برخی از مزایای این ویتامین را برشمرده‌ایم.