داروخانه آنلاین داروچی | Daroochi Online Pharmacy
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویتامین‌های مؤثر در رشد مو را بشناسید

همه ما از خواص خارق‌العاده ویتامین‌ها در حفظ و بهبود سلامتی بدن مطلع هستیم. ویتامین‌ها مواد غذایی مورد احتیاج سلول‌ها برای انجام عملکردهای مختلف از جمله سنتز و متابولیسم پروتئین‌ها هستند. موها نیز همانند سایر ارگان‌های مختلف بدن به این مواد غذایی احتیاج دارند. ویتامین‌ها مؤثر در رشد مو، عدم ریزش و سلامتی آن ها هستند.

با توجه به نقش موها در زیبایی ظاهری افراد و مشکل رایج ریزش مو در مقاله زیر به بررسی ویتامین‌ها مؤثر در رشد مو خواهیم پرداخت. ما را تا پایان این متن همراهی کنید که شانس آشنایی با این ویتامین‌ها را کسب کنید.

علت لزوم استفاده از ویتامین‌ها برای مو

موها در صورتی رشد می‌کنند که فولیکول آن‌ها سالم باشد و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشود. سلول‌های سازنده مو از طریق گردش خون تغذیه می‌کنند. از این رو کوچک‌ترین خلل در تغذیه و خون‌رسانی موجب ریزش مو می‌شود.

موها از پروتئین کراتین ساخته شده‌اند که در صورت کمبود پروتئین سلامت ارگان‌های مختلف بدن از جمله موها به خطر می‌افتد. بدن برای سنتز و جذب پروتئین احتیاج به ویتامین‌هایی دارد. در واقع این ویتامین‌ها نقش به سزایی در جهت سنتز و رشد مو ایفا می‌کنند.

ویتامین‌ها موثر در رشد مو

موها به طور معمول در ماه یک یا دو سانتی متر رشد خواهند کرد که به دلایل مختلفی ممکن است این رشد مو متوقف شود. با شناسایی به موقع علت عدم رشد و درمان این مشکل حل خواهد شد. یکی از دلایل عمده و مهم عدم رشد مو کاهش ویتامین‌های لازم و ضروری بدن است که به طور مستقیم بر رشد مو تأثیر می‌گذارند.

در ادامه با برخی از ویتامین‌ها آشنا خواهیم شد.

بیوتن و نقش آن در رشد مو

بیوتن یا ویتامین B7 در ایجاد بلوک‌های مو نقش مهمی را ایفا می‌کند. در صورتی که این ویتامین در بدن کاهش پیدا کند، سنتز و ساخت پروتئین کراتین با مشکل روبرو می‌شود. در واقع کمبود ویتامین بیوتن افزایش ریزش مو و درماتیت را به دنبال دارد.

با تأثیر آهن در رشد مو آشنا شوید

آهن از جمله ویتامین‌هایی است که وجود آن تأثیر مستقیمی بر رشد مو می‌گذارد. این ماده معدنی در مواد غذایی مختلف از جمله لوبیا سفید، جگر گاو، شکلات تلخ و غلات غنی شده وجود دارد. پژوهشگران ثابت کرده‌اند؛ در صورتی که میزان آهن بانوان در حد نرمال و استاندارد باشد، ریزش موی آن ها متوقف خواهد شد. علت این ادعا این است که گلبول‌های قرمز برای انتقال مواد غذایی و اکسیژن به آهن احتیاج دارند. از این رو کاهش میزان آهن در بدن کار انتقال مواد غذایی به‌وسیله گلبول‌های قرمز را با مشکل روبه رو می‌کند.

گوشت قرمز سرشار از آهن است که در صورت استفاده با ویتامین سی میزان جذب مواد مغذی آن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. اگر رژیم غذایی وگان دارید، از لوبیا برای تأمین آهن استفاده کنید. ترکیب فلفل دلمه‌ای با عدس، کرم بروکلی یا لوبیا نیز ارزش غذایی بالایی دارند.

ویتامین C از جمله ویتامین‌ها مؤثر در رشد مو

ویتامین C بر متابولیسم پروتئین و همچنین جذب آن توسط روده نقش دارد و بر رشد مو مؤثر است. از این رو با استفاده از مواد غذایی چون کیوی، پرتقال، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، آویشن، جعفری، اسفناج و … نیاز بدن به ویتامین سی را رفع کنید.

امگا 3 و اهمیت آن بر رشد مو

امگا 3 از جمله اسیدهای چرب بدن است که به طور مستقیم بر سلامت ارگان‌های مختلف بدن از جمله مو، پوست، قلب و مغز تأثیر می‌گذارد. این ماده مغذی در بذر کتان، روغن ماهی، گردو، ماهی آزاد، دانه چیا، شاه ماهی و … موجود است که استفاده از این مواد غذایی نقش مؤثری در رشد مو دارد.

ویتامین‌ مؤثر بر رشد مو، ویتامین D3

بیشتر افراد از تأثیر ویتامین D3 بر سلامت استخوان‌ها اطلاع دارند، اما واقعیت این است که این ویتامین نقش بسیار مؤثری در سلامت موها ایفا می‌کند. تحقیقات در این خصوص نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین افزایش ریزش مو را به دنبال دارد. ویتامین D3 در تمامی سلول‌های بدن موجود است و آن ها برای ادامه حیات و همچنین انجام عملکردشان به این ویتامین احتیاج داشته و در صورت عدم دریافت مقدار کافی آن در انجام وظایف خود به مشکل می‌خورند.

سلول‌های فولیکول مو نیز سرشار از ویتامین D3 هستند. در صورتی که مقدار استاندارد و کافی این ویتامین به آن‌ها نرسد تعویض فولیکول‌ها مختل شده و رشد مو نیز متوقف می‌شود. با انجام آزمایش‌های خون به صورت دوره‌ای و مرتب از کمبود ویتامین D3 در بدن جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

موها نقش مهم و به سزایی در زیبایی تمامی افراد به خصوص بانوان دارند. به‌طوری که زینت یک زن را موهای او می‌دانند. با توجه به اهمیت ویتامین‌ها، در متن بالا به معرفی ویتامین‌ها مؤثر در رشد مو پرداخته‌ایم. با داشتن رژیم غذایی مناسب که شامل ویتامین‌ها D3  ، C، امگا 3، بیوتن و آهن است؛ از ریزش مو و عدم رشد موهایتان جلوگیری کنید.

همچنین به میزان کمتری از سشوار، اتو مو، بابلیس یا دکلره استفاده کرده و در نهایت موهایی سالم و بدون هیچ آسیبی را برای خود به ارمغان آورید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*