بسته به نوع ورزش و نیاز ورزشکار انواع خاصی از مکمل‌های ورزشی به شخص پیشنهاد خواهد شد. برای خرید مکمل‌های ورزشی باید برنامه خاص تغذیه‌ای و فعالیت‌های متناسب با آن را تهیه کرد. ازآنجایی‌که این مکمل‌ها به هدف تکمیل کردن برنامه غذایی فرد توصیه می‌شود هیچ‌گاه نباید به‌عنوان وعده اصلی غذایی مصرف شوند. در ادامه با ما همراه باشید که اطلاعاتی در ارتباط با خرید این مکمل‌ها کسب کنید.

خرید مکمل‌های ورزشی به چه منظوری انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد مکمل‌های ورزشی به‌منظور تکمیل مواد دریافتی در وعده‌های غذایی مصرف می‌شوند. پس‌خرید مکمل‌ها زمانی توصیه خواهد شد که فرد نظارتی دقیق بر وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود دارد. مکمل‌های ورزشی انواع مختلفی دارد و هرکدام به‌منظور خاصی مصرف می‌شود که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

کلید عضله سازی در دست مکمل‌های پروتئین

یکی از دلایلی که خرید مکمل‌های ورزشی را توجیه‌پذیر می‌کند افزایش سایز عضله‌ها یا سرعت بخشیدن به شکل‌گیری عضله‌ها با مکمل‌ها پروتئین است. بدون مصرف پروتئین کافی درزمانی که برنامه ورزشی شما در جهت ساخت عضله‌ها است امکان بروز مشکلاتی در سلامت شما دور از انتظار نخواهد بود.

دلیل دیگری که مصرف مکمل پروتئین را الزامی می‌کنند ممنوعیت مصرف بیش‌ازحد برخی مواد خوراکی است به‌طور مثال پروتئین در گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، پنیر، ماست، لوبیا و تخم‌مرغ وجود دارد، اما ورزشکار اجازه مصرف بیش‌ازحد این خوراکی‌ها را به دلیل برنامه خاص ورزشی نخواهد داشت.

از مکمل پروتئین هم در زمان افزایش وزن و هم در زمان کاهش وزن برای حفظ و ساخت عضلات استفاده می‌کنند.

جذب املاح معدنی با مکمل‌های مینرال

مواد معدنی موردنیاز بدن به‌خصوص بدن ورزشکاران شامل کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم، روی و فسفر خواهد بود. درزمانی که فرد به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند نیاز بدن به این مواد گفته‌شده بیشتر خواهد شد و امکان جذب میزان موردنیاز از طریق مواد خوراکی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل اغلب پزشکان ورزشی برای جلوگیری از مشکلات ثانویه و بهبود سلامت ورزشکار خرید مکمل‌های ورزشی به‌خصوص مکمل‌های مینرال را توصیه خواهد کرد.

ویتامین‌ها در لیست خرید مکمل‌های ورزشی

در بین مکمل‌های ورزشی این مکمل‌ها بیشتر برای افراد نام‌آشنا هستند. مکمل‌های ویتامینی تمام ویتامین‌های موردنیاز بدن فرد را با شرایط جذب مناسب فراهم خواهد کرد. توجه داشته باشید که ویتامین‌ها به دو صورت دسته‌بندی خواهند شد که شامل ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی است.

در صورت جذب بیش‌ازحد ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین C و B مواد اضافی از طریق ادرار دفع خواهد شد، اما این حالت برای ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین D وجود نخواهد داشت. پس در زمان مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید.

آنتی‌اکسیدان‌ها محافظ بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد با تخریب غشای سلولی و آسیب رساندن به DNA فرد را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. نیروی محافظتی در برابر این رادیکال‌های آزاد آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. در حالت عادی فرد به‌راحتی می‌تواند با مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان این ماده مؤثر را جذب کند، اما درصورتی‌که ورزشکار طی انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی با تولید رادیکال آزاد مضاعف روبه‌رو شود باید خرید مکمل‌های ورزشی را در دستور کار خود قرار دهد و مکمل ورزشی موردنیاز فرد مکمل آنتی‌اکسیدان است.

مکمل کافئین و افزایش متابولیسم

کافئین همان ماده‌ای است که در قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و گازدار و برخی شکلات‌ها وجود دارد. این ماده تأثیر مثبتی در شرایط ورزشی افراد خواهد گذاشت به صورتی که با تحریک اسیدهای چرب متابولیسم بدن را سرعت می‌بخشد که این عامل به حذف چربی‌های مضر بدن منجر خواهد شد.

توجه داشته باشید که کافئین تأثیر مستقیم بر سامانه عصبی فرد خواهد گذاشت. پس بدون مشورت با پزشک و از فروشندگان غیر معتبر اقدام به خرید این مکمل ورزشی نکنید. داروچی ارائه‌کننده مکمل‌های ورزشی مرغوب با بهترین کیفیت به مصرف‌کنندگان عزیز است.

روشن کردن موتور سلولی با مکمل ال‌کارنیتین

برای انجام تنفس سلولی و انتقال انرژی به سلول‌ها باید اسیدهای چرب به میتوکندری که موتور سلول‌ها است نفوذ کند. ال‌کارنیتین ماده‌ای است که این نفوذ را ممکن می‌سازد. در حالت کلی این ماده توسط کبد ساخته خواهد شد و بدن نیازی به مصرف مکمل خارجی آن ندارد، اما در برخی موارد ال‌کارنیتین ساخته‌شده نیاز بدن را تأمین نخواهد کرد که در این موارد پزشک پیشنهاد مصرف آن را به ورزشکار خواهد داد.

با مکمل CLA چربی‌ها را کاهش دهید

این مکمل به‌صورت طبیعی در بدن ساخته نمی‌شود و تنها با مصرف برخی مواد خوراکی این مواد وارد بدن خواهد شد. نقش CLA کاهش چربی و کمک به افزایش بافت عضلانی بدن است. عملکرد مکمل CLA به صورتی است که با افزایش متابولیسم ذخیره چربی را کاهش می‌دهد، اما توجه داشته باشید که بدون داشتن برنامه غذایی مناسب عملاً تأثیر آن‌چنانی از مصرف و خرید مکمل‌های ورزشی به‌خصوص CLA نمی‌توانید مشاهده کنید.

مکمل اسیدآمینه حافظ عضله‌ها

همان‌طور که می‌دانید بدن به 20 اسیدآمینه ضروری نیاز دارد که 3 اسیدآمینه از این مجموعه مخصوص حفظ عضلات و عضله سازی است. این 3 اسیدآمینه شامل والین، لوسین و ایزولوسین خواهد شد که در مکمل‌های اسیدآمینه مخصوص ورزشکاران وجود دارد. نقش اصلی این مکمل زمانی است که به دلیل پیروی از رژیم‌های سخت ورزشی ریسک از بین رفتن عضلات بالا می‌رود.

احتیاط در مصرف مکمل ال‌نوروالین

نقش مکمل ال‌نوروالین بالا رفتن سرعت رشد و مقاومت عضلات خواهد بود، اما تحقیقاتی که به‌تازگی بر این مکمل انجام‌شده احتمال آسیب این مکمل را بر سلول‌های مغذی اعلام کرده است. به همین دلیل برای مصرف این مکمل احتیاط خاص و وسواسی مضاعف به خرج دهید.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم مکمل‌های ورزشی تنها زمانی کارایی لازم را دارند که به همراه برنامه غذایی کارآمد و اصولی مصرف شوند. خرید مکمل‌های ورزشی و مصرف آن‌ها زمانی مناسب است که پزشک ورزشی یا تغذیه آن را به شما گوشزد کرده باشد. پس بهتر است به‌صورت خودسرانه مصرف نشوند.