شستشوی صورت کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای نیست؛ بلکه باید نکاتی را در مورد طریقه درست پاکسازی صورت بدانید. شستن صحیح صورت با استفاده از شوینده‌ای مناسب به شادابی و درخشندگی پوست کمک می‌کند. شستشوی درست صورت به درمان پوست چرب نیز کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این مسئله، در مقاله پیش‌رو در مورد شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن نکاتی مفید و کلیدی را مطرح کرده‌ایم.

هر شب صورت خود را بشویید

شستن صورت در شب حتی در صورت عدم آرایش قانونی مهم در رابطه با مراقبت از پوست به شمار می‌رود. در طول روز چربی و عرق روی پوست جمع می‌شود. همچنین لایه بیرونی پوست در معرض آلودگی‌های محیط قرار دارد. پاک نکردن این آلودگی‌ها از روی پوست در پایان روز باعث تحریک، التهاب و جوش‌های پوستی می‌شود.

صبح‌ها نیز صورت خود را بشویید

ممکن است که تصور کنید که پاکسازی پوست قبل از خواب تنها کاری است که برای داشتن چهره‌ای شاداب هنگام برخاستن از خواب به آن نیاز دارید. اما شستشوی صورت در صبح نیز کاری درست است.

هنگام خواب باکتری‌های بزاق و چربی موها به صورت و چشم شما منتقل می‌شود. بنابراین حتی اگر صورت و روبالشی خود را شب شسته‌اید، شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن در صبح نیز باید انجام شود.

به علاوه اگر از محصولاتی مانند سرم، مرطوب‌کننده یا کرم شب قبل از خواب استفاده می‌کنید، صبح‌ها قبل از مصرف محصولات آرایشی روزانه بهتر است که صورت خود را بشویید.

ممکن است که لازم باشد، صبح‌هنگام از شوینده‌های متفاوتی نسبت به  شوینده‌های شب استفاده کنید. برای مثال اگر پوست شما خشک یا حساس است، صبح‌ها ممکن است که از میسلار یا پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنید. همچنین اگر پاک‌کننده حاوی سالیسیلیک اسید را برای درمان آکنه خود به کار می‌برید، استفاده از آن دو بار در روز پوست را خشک می‌کند.

از آب با دمای مناسب استفاده کنید

استفاده از آب داغ در هنگام دوش گرفتن یا شستن صورت ممکن است که احساس خوبی را در شما ایجاد کند، اما آب داغ برای پوست ظریف شما مضر است.

درجه حرارت زیاد مانند دوش آب گرم باعث ایجاد حفره در عروق خونی و شکستن بافت‌ها می‌شود. علاوه بر این، آب گرم سد محافظتی چربی پوست را از بین می‌برد. این امر منجر به خشک شدن پوست و ایجاد خارش و پوسته‌ پوسته‌ شدن آن می‌شود. این مسئله به ویژه در افرادی با پوست‌های خشک و حساس حادتر است، زیرا پوست آن‌ها در برابر خشکی آسیب‌پذیرتر است.

همچنین گرما محرک بیماری به نام رزاسه است، این بیماری پوستی باعث قرمزی و کومدون‌های پوستی می‌شود. بنابراین مهم است که به جای آب داغ از آب ولرم برای شستشوی صورت استفاده کنید.

از پاک‌کننده‌ای مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

هنگام خرید پاک‌کننده صورت باید مواردی را در نظر بگیرید. نوع پوست (چرب، خشک، معمولی یا مختلط )، آیا پوست حساسی دارید یا خیر، آیا مستعد آکنه هستید و آیا بیماری پوستی دارید (بیماری‌هایی مانند رزاسه، اگزما یا پسوریازیس ) سوالاتی هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

اگر پوست خشک یا حساس دارید، پاک‌کننده ملایم یا کرمی برای شما مفید است. کسانی که پوست چربی دارند، بهتر است که ژل یا شوینده‌های فومی را انتخاب کنند. برای افرادی با پوست معمولی، یک پاک‌کننده بر پایه آب عالی است.

در صورتی که نوع پوست خود را نمی‌دانید، بهتر است که با یک متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید. همچنین با مشاوره شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن را یاد بگیرید.

اگر مجبورید که از صابون استفاده کنید، نوع بسیار ملایم آن را مصرف کنید

پاک‌کننده‌های صابونی هیدراتورهای طبیعی را از پوست جدا می‌کنند که این امر منجر به التهاب و خشکی پوست می‌شود. به جای این محصولات صابونی بهتر است، از پاک‌کننده‌های ملایمی استفاده کنید که تعادل پوست شما را برهم نمی‌زنند.

اگر هنوز هم اصرار دارید که از صابون برای شستشوی صورت خود استفاده کنید، بهتر است نوع ملایم آن را به منظور شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن به کار ببرید.

صورت خود را به دفعات لازم بشویید

در حالت ایده‌آل باید دو بار در روز (یکبار صبح و یکبار شب ) و همچنین بعد از تمرین یا پس از انجام هر کاری که منجر به تعریق می‌شود، صورت خود را بشویید. این تعداد حداکثر شستشوی صورت است.

شستن صورت بیش از دو بار در روز برای از بین بردن میکروب‌ها برای افراد ضروری نیست، مگر اینکه افراد مستعد عفونت‌های پوستی باشند. شستشوی زیاد نه‌تنها منجر به خشکی و تحریک پوست می‌شود، بلکه چربی اضافی روی پوست ایجاد می‌کند. بنابراین اکثریت افراد باید به روال شستشوی دو بار در روز پایبند باشند.

از سوی دیگر برای برخی افراد با پوست‌های بسیار خشک یا حساس حتی دو بار شستن صورت نیز باعث تحریک پوست شود. بنابراین این افراد بهتر است که صبح‌ها از آب یا میسلار و عصرها از پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنند.

پاکسازی صورت پس از انجام تمرینات ورزشی نیز مهم است، زیرا در هنگام ورزش عرق و خاک روی پوست جمع می‌شود. عدم پاکسازی پوست از این آلودگی‌ها احتمال بروز جوش را در شما افزایش می‌دهد.

پس از شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها هنگامی‌که هنوز پوست کمی مرطوب است، به حفظ بیشتر این رطوبت کمک می‌کند. اگر چند دقیقه صبر کنید که پوست خشک شود، مرطوب‌کردن آن سخت‌تر صورت می‌گیرد.

خیلی محکم اسکراب یا اسفنج را روی پوست نکشید

ممکن است، تصور کنید که شستشوی طولانی‌تر یا با فشار بیشتر صورت شما را تمیزتر می‌کند. اما این تصور درست نیست. در حقیقت مدت زمانی که برای کف زدن به صورت صرف می‌کنید، به میزان تمیز شدن صورت شما بستگی ندارد.

بهتر است حداقل 20 الی 30 ثانیه یا تا زمانی که شوینده مورد نظر روی صورت شما کف کند، ماساژ آن را روی پوست انجام دهید. شستن صورت با فشار زیاد یا برای مدت زمان طولانی به ویژه اگر پاک‌کننده مورد استفاده حاوی مواد لایه‌بردار باشد، منجر به قرمزی و تحریک پوست می‌شود.

شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن این است که صورت را با آب ولرم خیس کنید. سپس حرکات دورانی نوک انگشتان را برای شستن صورت به کار ببرید. حتما مطمئن شوید که منطقه T و U (در اطراف خط فک ) را نیز بشویید. در نهایت صورت را آبکشی کنید و با حوله‌ای نرم و تمیز آن را خشک کنید.

برای لایه‌برداری محصول جداگانه داشته باشید

احتمالا نمی‌خواهید که هر روز از لایه‌بردار استفاده کنید. پاک‌کننده‌های بهتری نیز وجود دارند که با پوست مهربان‌تر هستند.

هر دو لایه‌بردارهای شیمیایی ( مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید) و لایه‌بردارهای فیزیکی (مانند اسکراب) در از بین بردن سلول‌های مرده پوست، آلودگی‌ها و سایر توده‌های پوستی موثر هستند. اما استفاده افراطی از لایه‌بردار لایه خارجی پوست را که باعث آبرسانی و محافظت از آن می‌شود، را از بین می‌برد. از این رو منجر به تحریک پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

لازم به ذکر است که نباید بیش از چند بار در هفته لایه‌برداری کنید. همچنین کسانی که پوست حساس یا خشک دارند، بهتر است که فقط یک یا دو بار در ماه این کار را انجام دهند.

پاک‌کننده مواد آرایشی نیز استفاده کنید

خوابیدن با آرایشی برای پوست بسیار مضر است. استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم به خصوص برای پاکسازی مواد آرایشی حاوی SPF یا روغن نیز ممکن است که همه آلودگی‌ها را از پوست پاک نکنند. همچنین بسیاری از محصولات آرایشی ضدآب هستند، بنابراین پاک‌کننده‌های معمولی به طور کامل آن‌ها را از روی پوست از بین نمی‌برند.

از این رو مهم است که قبل از شستشوی صورت پاک‌کننده ملایم مواد آرایشی، میسلار یا پاک‌کننده آرایش با روغن را به کار ببرید. اینکار روند شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن را تکمیل می‌کند.

پس از استفاده از ماسک نیازی به شستشوی صورت با پاک‌کننده‌ها نیست

ماسک صورت باید روی صورت تازه شسته شده مالیده شود. زیرا مواد این ماسک‌ها روی پوست تمیز به صورت کامل به سلول‌های پوستی نفوذ می‌کند.

وقتی به اندازه کافی ماسک روی پوست قرار گرفت، دیگر نیازی به شستشوی صورت با شوینده‌های مختلف نیست. ماسک‌ها مواد مغذی به پوست می‌دهند، بنابراین با عدم شستشوی صورت تا مدتی بعد نیز پوست از مزایای ماسک بهره‌مند می‌شود.

حتما دستورالعمل ماسک‌ها را مطالعه کنید. برخی ماسک‌ها نیازی به تمیز کردن ندارند. برخی دیگر از ماسک‌ها نیز مانند ماسک خاک رس را فقط کافی است که با آب ولرم بشویید.

از حوله تمیز استفاده کنید

چندین بار استفاده از یک حوله یا دستمال به منظور خشک کردن صورت باعث انتشار بیشتر باکتری‌ها در پوست می‌شود. این مسئله در ایجاد آکنه روی پوست نقش دارد. بهتر است پس از شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن از دستمال‌های یکبار مصرف برای خشک کردن استفاده کنید.

جمع‌بندی

شستشوی صورت و نحوه صحیح انجام آن یکی از مراحل مهم در حفظ پوستی سالم و زیبا است. با انجام درست این مراحل جذابیت و اعتماد به نفس را به خود هدیه می‌دهید.