یکی از مشکلاتی که والدین و پرستارهای کودک با آن مواجه می‌شوند، درمان نفخ نوزاد است. از علل تشکیل گاز در معده نوزادان می‌توان به نفاخ بودن غذای مادر یا ورود هوا همراه با شیر به معده کودک اشاره کرد.

در بعضی نوزادها بدن دائماً گاز تولید می‌کند. برخی از این گازها ممکن است در روده باریک بمانند و حباب تشکیل دهند. این مسئله نوزاد را اذیت می‌کند. در ادامه به بررسی راهکارهای درمان، دلایل تشکیل گاز در شکم و شیوه‌های پیشگیری از این ناراحتی در نوزادان می‌پردازیم.

در قسمت‌های بعد، این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرند: نشانه‌های دل پیچه و نفخ در کودک، موارد تأثیرگذار در به وجود آمدن دل پیچه و نفخ در کودک، راهکارهایی برای پیشگیری از نفخ، درمان دارویی نفخ نوزاد.

نکته : برای خرید محصولات دارویی درمان نفخ کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نشانه‌های بروز دل پیچه و نفخ در نوزاد

در این نوزادان گریه‌هایی مشابه جیغ مشاهده می‌شود، دست‌هایشان را مشت می‌کنند و بیشتر اوقات پاهای خود را در شکم جمع می‌کنند. نوزادان در شب دل درد می‌گیرند.

موارد تاثیرگذار در به وجود آمدن دل پیچه

در ادامه عوامل ایجاد کننده نفخ در نوزادان را به برسی می‌کنیم.

عواملی مثل نحوه شیر دادن غلط و عدم خروج باد گلو بعد از شیر خوردن نوزاد، داشتن حساسیت در روده که بعضی اوقات با خوردن شیر مادر یا شیر خشک ایجاد می‌شود، قرار دادن نوزاد در موقعیت نادرست هنگام شیر دادن و بلعیدن هوا که مسبب ایجاد نفخ و سکسکه می‌شود.

مقدار زیادی هوا هنگام خوردن شیر وارد شکم نوزاد شده، جمع شدن هوا باعث بروز دل درد و نفخ می‌شود.

در صورتی که مادر موقع شیر دادن به نوزاد استرس داشته باشد، ممکن است شیر دارای نفخ شود و حتی مقدار آن تغییر کند.

دادن شیر خشک به نوزاد و عدم شیردهی به موقع، باعث ایجاد دل درد و دل پیچه با یبوست می‌شود. اگر نوزاد به علت گرما شروع به گریه کند و والدین برای آرام کردنش به او شیر دهند، وضعیت بدتر می‌شود.

راهکارهای درمان نفخ نوزاد در خانه

با این راهکارها سریع و آسان به درمان نفخ نوزاد در خانه بپردازید:

  • شکم نوزاد را ماساژ دهید: طبق این مراحل شکم نوزاد خود را برای از بین بردن نفخ ماساژ دهید:

اول کودک را بخوابانید. سپس، پاهایش را بگیرید و با حرکت دوچرخه به عقب و جلو ببرید. با این کار نفخ شکم نوزاد به آسانی از بین می‌رود.

  • توجه به موقعیت مادر در هنگام شیر دادن: مناسب ترین وضعیت برای شیر دادن به نوزاد هنگامی است که سر او مقداری از شکمش بالاتر باشد. قرار گرفتن نوزاد کمی بالاتر از مادر می‌تواند احتمال بلعیدن هوا را کم کند.

اگر به نوزاد خود با شیشه، شیر می‌دهید، توجه کنید سر شیشه شیر کاملا بدون هوا و تنها دارای شیر باشد.

  • تغییر حالت نوزاد موقع شیردهی: با تغییر حالت قرارگیری کودک گازها از معده او خارج می‌شوند. با مقداری حرکت دادن کودک یا نشاندن او به تخلیه باد شکم نوزاد کمک می‌کنید.
  • تعویض بطری شیر کودک: با استفاده از شیشه شیری که سوراخ سری نازکتری دارد، باد کمتری در معده نوزاد تشکیل می‌شود؛ زیرا شیر را یک دفعه قورت نمی‌دهد.
  • گرفتن آروغ نوزاد پس از شیردهی: از بهترین راهکارها جهت درمان نفخ نوزاد گرفتن آروغ پس از شیردهی است. با این کار باد از شکم او خارج می‌شود. اگر شکم نوزاد در زمان شیر دادن نفاخ شد، باید دست از شیردهی کشیده و همان موقع آروغ او را بگیرید.
  • نوزاد را به حمام آب گرم ببرید: با شستن نوزادتان در آب گرم به از بین بردن نفخ او کمک می‌کنید.

روش‌های پیشگیری که باید بدانید

راهکارهای زیر برای دو گروه از نوزادان پیشنهاد می‌شود:

  • کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند: در صورتی که نوزاد شما با شیر خوردن از بطری درگیر نفخ شکم می‌شود، با استفاده از بطری‌های ضد نفخ، باد موجود در شیر خشک را از بین ببرید. با خروج هوا از بطری احتمال بروز نفخ در نوزاد کم می‌شود.

زمانی که به نوزاد شیر می‌دهید، او را وادار به آروغ زدن کنید. بعد از اتمام شیر دادن هم آروغ او را بگیرید. با فاصله دو الی سه دقیقه بعد، دو مرتبه این کار را انجام دهید.

  • کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند: مادرانی که با شیر خود نوزادشان را تغذیه می‌کنند، باید به خوراک خود توجه کنند. آن‌ها باید از مصرف غذاهایی که در شکم کودک نفخ ایجاد می‌کند اجتناب کنند.

خوراک‌های نفاخ شامل این گروه از غذاها است: آن‌هایی که ادویه فراوانی دارند یا حاوی سیر هستند، غذاهای محرک اعصاب مانند کافئین، خوراک‌های نفاخ مثل حبوبات، کلم و رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات زیاد. با مصرف نکردن هریک از این گروه‌های غذایی برای چند روز، متوجه وضعیت شکم کودک خود خواهید شد.

درمان دارویی باد شکم نوزاد

به این منظور باید با پزشک کودکان مشورت کنید. ممکن است پزشک برای رفع باد شکم نوزاد، داروهایی مثل قطره خوراکی سایمتیکون توصیه کند. اگر شما به کودک خود شیر خشک می‌دهید، امکان دارد پزشک دستور دهد از نوع و مارک دیگری از شیر خشک برای شیردهی به فرزندتان استفاده کنید.

جمع ‌بندی

دیدن نوزادی که به خاطر درد نفخ شکم گریه می‌کند برای والدین بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. باد معده در کودکان به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود از جمله بلعیدن هوا هنگام خوردن شیر و نفاخ بودن غذایی که مادر می‌خورد.

از نشانه های ایجاد نفخ در کودک می‌توان به جمع کردن پاهایش در شکم اشاره کرد. با به دست آوردن اطلاعات کافی درباره روش‌های جلوگیری و درمان نفخ نوزاد می‌توان از بروز این مشکل در نوزاد پیشگیری کرد. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های درج شده تماس حاصل فرمایید.