تاثیر ویتامین های مختلف بر سیستم ایمنی بدن انسان بر کسی پوشیده نیست. همه ما می دانیم که ویتامین ها برای زندگی ضروری هستند. این ترکیبات آلی، که معمولاً به عنوان بخشی از رژیم متعادل به دست می آیند، برای فرآیندهای بیولوژیکی و متابولیکی مورد نیاز است. ویتامین ها می توانند به عنوان هورمون ها و آنتی اکسیدان ها عمل کنند که باعث تمایز، تکثیر و پیام رسانی می شود. جالب اینجاست که ویتامین ها همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند. همچنین به تعادل واکنش های التهابی و سرکوب کننده کمک می کنند.

گرچه برخی از ویتامین ها ، مانند ویتامین C و E و اعضای گروه B ، می توانند به طور نسبتاً غیر اختصاصی در سیستم ایمنی بدن (به عنوان مثال آنتی اکسیدان ها) عمل کنند ، اما سایر ویتامین ها ، مانند ویتامین A و D ، می توانند روی پاسخ ایمنی به روش های بسیار خاص تأثیر بگذارند.

در اینجا مهمترین اثرات ویتامین ها بر سیستم ایمنی بدن را با تأکید ویژه بر ویتامین های A و D مرور می کنیم. این ویتامین‌ها به دلیل کشفیات اخیر تعاملات چند وجهی آنها با سیستم ایمنی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. ویتامین های A و D از نظر این که متابولیت های فعال زیستی مربوطه ، رتینوئیک اسید و 1،25-دی هیدروکسی ویتامین D3 (1،25 (OH) 2VD3) دارای خواص شبه هورمون هستند، از سایر ویتامین ها متمایز هستند. هر دوی این متابولیتها از پیش سازهای ویتامین خود توسط بافتها و سلولهای مختلف بدن سنتز می شوند و با اتصال به گیرنده های هورمون هسته ای، اثرات خود را از راه دور بر سلولهای هدف اعمال می کنند.

تاثیر ویتامین دی بر سیستم ایمنی بدن انسان :

ویتامین D3 (VD3) ، مهمترین شکل فیزیولوژیکی ویتامین D ، از طریق 7-دهیدروکلسترول 5 در پوست سنتز می شود. این فرایند بستگی به نور خورشید، به ویژه اشعه ماوراء بنفش B (طول موج 270-300 نانومتر) دارد. از طرف دیگر، می توان آن را در رژیم غذایی یا مکمل های ویتامین دی به دست آورد. سپس VD3 در کبد به 25 دی هیدروکسی ویتامین D3 (25 (OH) VD3) تبدیل می شود که شکل اصلی گردش VD3 است. در نهایت، می تواند توسط سلولهای سیستم ایمنی نیز متابولیزه شود و در نتیجه عملکرد خاص سیستم ایمنی را افزایش داده. همچنین اثرات سیستمیک بالقوه نامطلوب مانند هیپرکلسمی و افزایش تحلیل استخوان را محدود می کند.

تاثیر ویتامین آ بر سیستم ایمنی بدن انسان :

ویتامین A از طریق رژیم غذایی یا به صورت تمام ترانس رتینول ، رتینیل استرها یا β کاروتن به دست می آید.

به عبارت دیگر ویتامین A نام گروهی از رتینوئیدهای محلول در چربی از جمله رتینول ، شبکیه و رتینیل استرها است. درواقع این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی ، بینایی ، تولید مثل و ارتباط سلولی نقش دارد. ویتامین A برای بینایی به عنوان یکی از اجزای ضروری رودوپسین ، پروتئینی که نور را در گیرنده های شبکیه جذب می کند، ضروری است. و همچنین از تمایز و عملکرد طبیعی غشاهای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. ویتامین A همچنین از رشد و تمایز سلولی پشتیبانی می کند و نقش مهمی در شکل گیری و نگهداری طبیعی قلب ، ریه ها ، کلیه ها و سایر اندام ها دارد.

تاثیر ویتامین ب (B) بر سیستم ایمنی بدن انسان :

به طور کلی هر یک از این ویتامین های ضروری به عملکرد کلی بدن شما کمک می کند. ویتامین های گروه B نقش مهمی در حفظ سلامتی و تندرستی شما ایفا می کنند. ویتامین B به عنوان اجزای سازنده بدن، تأثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلولی شما دارد. کمپلکس ویتامین B به جلوگیری از عفونت ها کمک می کند و به حمایت یا ترویج موارد زیر کمک می کند:

  • سلامت سلول رشد سلولهای قرمز خون سطوح انرژی بینایی خوب عملکرد سالم مغز هضم خوب اشتهای سالم عملکرد مناسب عصب تولید هورمون و کلسترول سلامت قلبی عروقی تون عضلانی

تاثیر روی یا زینک بر سیستم ایمنی بدن انسان :

روی یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارد، به غذاهای دیگر اضافه می شود و به عنوان مکمل غذایی در دسترس است. روی نیز در بسیاری از قرص های سرماخوردگی و برخی داروهای بدون نسخه که به عنوان داروهای سرماخوردگی فروخته می شوند، یافت می شود.

روی در جنبه های متعددی از متابولیسم سلولی نقش دارد. برای فعالیت کاتالیزوری تقریباً 100 آنزیم مورد نیاز است و در عملکرد ایمنی، سنتز پروتئین، ترمیم زخم، سنتز دی ان ای و تقسیم سلولی نقش دارد. روی همچنین از رشد و نمو طبیعی در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی حمایت می کند و برای تقویت حس چشایی و بویایی لازم است. مصرف روزانه روی برای افزایش سیستم ایمنی پایدار مورد نیاز است زیرا بدن هیچ سیستم ذخیره سازی روی خاصی ندارد.

جمع‌بندی :

با توجه به اهمیت و ضرورت ویتامین های مختلف برای تقویت سیستم ایمنی و تندرستی بدن داروچی برای شما انواع ویتامین ها و مواد معدنی را در دسترس قرار داده تا به صورت آنلاین بتوانید به راحتی سفارش خودتان را ثبت نمایید. برای خرید ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ب و زینک کافیست برروی لینک کلیک کنید.