حفظ رطوبت پوست یکی از کارهایی است که به آن کمک می‌کند زیباتر و جوان‌تر بماند. یکی از اصول اولیه حفظ زیبایی پوست داشتن روتین مراقبتی از آن و استفاده از محصولات بهداشتی باکیفیت است. مرطوب کننده‌ها عضو جدا نشدی محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبتی از پوست به‌حساب می‌آیند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از مرطوب کننده‌ها چه مزیت هایی برای پوست به ارمغان می‌آورند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از مرطوب کننده‌ها به‌صورت روزانه چه مزیت‌هایی دارد؟

مرطوب کننده‌ها محصولات شیمیایی مراقبتی از پوست هستند که با حفظ رطوبت و حالت کشسانی پوست به سالم ماندن و عدم ایجاد چروک کمک شایانی می‌کند. حفظ رطوبت پوست از عمومی‌ترین مسئولیت‌های است که مرطوب کننده‌ها در قبال پوست شما دارند، اما این کرم‌ها از مزایای دیگری نیز برای استفاده بهره‌مند هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم.

1. کاهش مشکلات پوستی با استفاده از مرطوب کننده‌ها

استفاده از مرطوب کننده‌ها به‌صورت روزانه ریسک بروز مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه را کاهش می‌دهد. زمانی که پوست بیش‌ازاندازه خشک شود و انعطاف‌پذیری خود را از دست دهد. غدد چربی که در زیرپوست قرار دارد به ترشح چربی پوست اقدام می‌کنند که این چربی منجر به ایجاد جوش در آن می‌شود. پس با ایجاد تعادل در رطوبت پوست از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد پزشکان این است که درصورتی‌که پوست شما بافتی چرب دارد بهتر است از مرطوب کننده‌های عاری از چربی استفاده کنید و در نقطه مقابل پوست شما ظاهری خشک دارند بهتر است از مرطوب کننده‌های مغذی با روغن‌های مفید استفاده کنید.

2. کاهش لک‌ها با استفاده از مرطوب‌کننده

زمانی که فرد از مرطوب کننده‌ها استفاده می‌کند به پوست خود ظاهری سالم و درخشان می‌بخشد. با حفظ سلامت پوست و ایجاد روند بازسازی مناسب، بافت‌های آن شروع به ایجاد لایه‌های جدید می‌کند که این موضوع باعث می‌شود لک‌های قدیمی از بین برود.

3. جوان‌سازی پوست با مرطوب کننده‌ها

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات محافظت از پوست در برابر آسیب‌های آب و هوایی مثل خشکی پوست در زمستان مرطوب نگه‌داشتن آن است. این کرم‌ها به شاداب ماندن و جلوگیری از ایجاد پیری زودرس در پوست کمک می‌کنند.

4. پایانی عالی برای بعد از استحمام

گرفتن دوش‌های کوتاه بعد از یک روز خسته‌کننده انرژی لازم برای ادامه فعالیت را به شما می‌دهد، اما استحمام رطوبت پوست را از بین می‌برد. استفاده از مرطوب کننده‌های فاقد چربی به شما کمک می‌کند علاوه بر رطوبت رسانی به پوست از چرب شدن مجدد آن نیز جلوگیری کنید.

5. مرطوب کننده‌های حاوی مواد مغذی برای پوست

همان‌طور که می‌دانید برخی ویتامین‌ها نقشی اساسی در زیبایی و جوانی پوست ایفا می‌کنند. به‌طور مثال ویتامین B5 و ویتامین A با افزایش استحکام پوست به آن کمک می‌کند دیرتر چروک شود یا ویتامین‌های E وC با محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و افزایش سلامت پوست ظاهری زیبا به آن می‌بخشند.

اغلب مرطوب کننده‌ها همه یا بخشی از این ویتامین‌های مفید برای پوست را دارند پس به‌راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توان پوست را تغذیه کرد.

6. پوستی سالم و همچنان زیبا در سنین میان‌سالی

تحقیقات ثابت کرده که افرادی که در جوانی به‌صورت اصولی از مرطوب کننده‌ها استفاده می‌کنند در سنین میان‌سالی به نسبت هم سن و سال‌های خود از شادابی بیشتر در پوستشان بهره‌مندند. و این به دلیل محافظت مرطوب ‌کننده‌‌ها از سلول‌های پوستی است.

7. محافظت از پوست‌های حساس

تمام افرادی که پوست حساسی دارند به‌صورت معمول با قرمزی، سوزش و لکه‌های خارش‌دار در حال مقابله هستند. استفاده از مرطوب کننده‌ها به کاهش این حساسیت‌های پوستی کمک چشمگیری می‌کند. بهتر است در زمان خرید مرطوب‌کننده برای پوست‌های حساس، محصولی را انتخاب کنید که حاوی مواد آرام‌بخش پوست مثل بابونه و آلوئه‌ورا است.

داروچی بهترین محصولات رطوبت رسانی به پوست را برای مشتریان آماده می‌کند. هم‌اکنون محصول موردنظر خود را سفارش دهید.

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده‌ها

این سؤالی است که به‌صورت مداوم از پزشکان پوست پرسیده می‌شود” چه زمانی باید از مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟” بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده‌ها دقیقه بعد از انجام عملی است که رطوبت پوست را کاهش می‌دهد. در زیر به چند مورد از این اعمال اشاره‌کرده‌ایم:

  • بلافاصله بعد از استحمام؛ همان‌طور که گفتیم در طول استحمام پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. پس بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی از مرطوب‌کننده استفاده کنید؛
  • بعد از هر با شستن دست‌ها؛ شست و شوی دست‌ها مشابه حمام کردن رطوبت آن‌ها را از بین می‌برد. برای بازیابی این رطوبت پیشنهاد می‌شود از کرم‌های مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید؛
  • بعد از شستن پوست با استفاده از محلول آرایش پاک‌کن؛
  • قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب و محصولات آرایشی.

انتخاب مرطوب‌کننده مناسب پوست

مرطوب کننده‌های مختلفی در بازار برای خرید وجود دارد که افراد را با مواد مغذی و ترکیباتشان برای خرید وسوسه می‌کند. باید بدانید که هر پوست با توجه به شرایط آن به نوع خاصی از مرطوب‌کننده احتیاج دارد و استفاده از مرطوب کننده‌ها برای همه افراد یکسان نیست. حال به سراغ انتخاب مرطوب‌کننده مناسب برای پوست خواهیم رفت.

پوست‌های نرمال

این نوع پوست از تعادل خوبی در چربی پوست برخوردار است که این بدان معنا است که نه خیلی خشک نه خیلی چرب به نظر می‌رسد.برای انتخاب مرطوب‌کننده به این افراد پیشنهاد می‌شود محصولاتی را که بر پایه آب هستند خریداری کنند. البته بهتر است این محصولات فاقد چربی نیز باشند.

پوست‌های چرب

اغلب افرادی که پوست چرب دارند با جوش زدن‌های مداوم درگیر هستند. درصورتی‌که پوست شما بافتی چرب دارد باید در انتخاب مرطوب‌کننده دقت کنید و محصولی را بخرید که فاقد چربی و مواد الکلی هستند. به یاد داشته باشید که استفاده اصولی از مرطوب‌کننده می‌تواند به کاهش تولید سبوم(چربی) بیش‌ازحد از غدد پوستی منجر شود.

پوست‌های خشک

افرادی که پوست خشکی دارند غالباً با مشکل از دست دادن رطوبت آن مواجه هستند. محصولاتی مناسب پوست خشک است که بر پایه چربی‌های مغذی یا وازلین تهیه‌شده‌اند. برای کاهش عوارض خشکی پوست باید سلول‌ها به‌صورت مداوم هیدراته شده باشند که این عمل با مرطوب‌کننده مناسب قابل انجام است.

مراقبت از پوست خشک

پوست حساس

مرطوب کننده‌هایی برای پوست‌های حساس مناسب است که فاقد عطر، رنگ و مواد اسیدی باشد. همان‌طور که گفته شد بهتر است افرادی که پوست حساس دارند محصولاتی که مواد آرامش‌بخش پوست را دارد استفاده کنند.

پوست افراد در میان‌سالی

با افزایش سن پوست در هر حالتی باشد به سمت خشک‌تر شدن پیش می‌رود؛ چراکه فعالیت غدد تولید سبوم کم می‌شود. بهتر است در سنین میان‌سالی برای مرطوب کردن پوست از کرم‌هایی با پایه چربی استفاده کنید. علاوه بر آن به وجود آنتی‌اکسیدان‌های مفید در محصول دقت کنید؛ زیرا این مواد مانع از پیری زودرس پوست خواهد شد.

جمع‌بندی

اغلب استفاده از مرطوب کننده‌ها در فصول گرم سال به دلیل کاهش بروز خشکی در پوست به فراموشی سپرده می‌شود. باید بگوییم که این کار اشتباه است؛ چراکه مراقبت و رطوبت رسانی از پوست باید برای حفظ سلامت و زیبایی آن در تمام طول سال ادامه داشته باشد. همان‌طور که در مقاله فوق خواندید لزوم استفاده از مرطوب‌کننده تنها به رطوبت رسانی محدود نمی‌شود. پس با استفاده از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود به شادابی هرچه بیشتر آن کمک کنید.