اکثر ما اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب را در روزهای آفتابی تابستان میدانیم. تاریخچه استفاده از ضد آفتاب به مصر باستان برمیگردد. به صورتی که مصریان با استفاده از عصاره سبوس برنج و یاس برای محافظت از پوست زماد میساختند و از آن استفاده میکردند، اما مزیت های استفاده از ضد آفتاب چیست؟ با ما همراه باشید که با مزیت های این کرم محافظتی بیشتر آشنا شوید.

مزیت های استفاده از ضد آفتاب را بیشتر بشناسید

طبق نظر متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب قسمت مهمی از فرایند مراقب روزانه از پوست است. بدون این کرم پوست حساس صورت در برابر اشعه های مضر آفتاب بی سلاح باقی خواهند ماند. علاوه بر محافظت از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب مزیت های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

حفظ یکنواختی و صافی پوست

کی از دلایل ایجاد ناهمواری های پوستی نور آفتاب است. با استفاده مداوم و روزانه حتی در روز های ابری به همور و صاف نگه داشتن پوست کمک میکنید. علاوه بر آن از تغییر رنگ پوست به دلیل تابش نور مستقیم آفتاب به آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

محافظت در برابر نور آفتاب

بی شک یکی از بدیهی ترین و بارزترین مزیت مصرف ضد آفتاب به صورت روزانه حفاظت از پوست در برابر طیف وسیعی از اشعه های ماورا بنفش خورشید است. به خاطر داشته باشید که حتی خفیف ترین آفتاب سوختگی نیز تاثیر مخربی بر پوست میگذارد. پس با استفاده از ضد آفتاب نفوذ اشعه خورشید را به حداقل برسانید.

به تاخیر انداختن پیری زود رس یکی از مزیت های استفاده از ضد آفتاب

همه از داشتن پوستی لطیف، درخشان و جوان لذت میبرند، اما قرار گیری در معرض نور آفتاب در دراز مدت باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز میشود. علاوه بر آن نور خورشید پوست را رنگ پریده و افتاده میکند. پس برای به تاخیر انداختن پیری پوست باید از ضد آفتاب استفاده کرد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست

سرطان پوست یکی از خطرناک‌ترین نوع سرطان است به صورتی که اغلب زندگی افراد مبتلا به این نوع از سرطان در معرض خطر است. یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان پوست نور خورشید است با استفاده از ضد آفتاب به طرز چشمگیری ریسک ابتلا به این بیماری کاهش میابد.

از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظ میکند

در اشعه تشکیل دهنده آفتاب دو نوع اشعه مضر وجود دارد به نام های UVA و UVB. این دو اشعه هرکدام نقش تخریبی بر پوست دارند. UVA مسئول اصلی آفتاب سوختگی های پوستی است که از همین اشعه در دستگاه های برنزه کننده نیز استفاده میشود. البته پیشنهاد ما این است که هیچگاه از دستگاه های برنزه کننده استفاده نکنید؛ چراکه اغلب سرطان های پوستی با دریافت اشعه UVA ارتباط مستقیم دارند.

از طرف دیگر UVB نیز نقشی موثر در ابتلا به سرطان دارد. متاسفانه آفتاب سوختگی های حاد حتی میتواند منجر به مرگ فرد شود؛ چراکه نور آفتاب جذب شده تغییرات ژنتیکی خاصی را در بدن فرد ایجاد میکند. خوشبختانه ضد آفتاب هایی با SPF مناسب از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز محافظت میکند.

حفاظت از پوست دربرابر التهاب یکی از مزیت های استفاده از ضد آفتاب

یکی دیگر از عوارضی که نور خورشید برای پوست به همراه دارد، ایجاد قرمزی و التهاب در آن است. این عارضه به دلیل ایجاد گرم در محل در معرض آفتاب و در پی آن افزایش گردش خون در آن منطقه خواهد بود. این اتفاق التهاب و قرمزی پوست را به هماره خواهد داشت. از آنجایی که ضد آفتاب نفوذ امواج پر انرژی را به پوست به حداقل میرساند پس پوست به صورت ناگهانی گرم نمیشود و التهاب پوستی نیز اتفاق نمی افتد.

با لکه های پوستی خداحافظی کنید

عارضه هایپرپیگمانتاسیون یا تغییر رنگدانه های پوست در اثر قرار گیری در معرض آفتاب مشکلی است که به تغیر رنگ بخشی از پوست و ایجاد ظاهر نامناسب در آن گفته میشود. این عارضه میتواند ارثی یا محیطی باشد که تنها عامل محیطی آن نور خورشید است. روش ساده برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره رنگ روی پوست استفاده از کرم ضد آفتاب است.

آسیب به DNA را با استفاده از ضد آفتاب متوقف کنید

مطالعات علمی ثابت کرده است که نور خورشید باعث آسیب به DNA میشود. این آسیب با زنجیره ای عوامل تخریب کننده میتواند ضایعات پوستی را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن آسیب بر DNA منجر به فرآیند های التهابی خواهد شد که به در نتیجه آن سامانه  ایمنی بدن به خود تخریبی دست خواهد زد.

از دیگر عوارض آسیب به DNA رشد تومور های بدخیم در بدن است.

پوستی به معنای واقعی کلمه سالم داشته باشید

کلاژن سازی عاملی است که به جوان سازی پوست کمک میکند. در صورتی که فرد به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گیرد اشعه های آفتاب با تجزیه و اکسید کردن پروتئین های پوست مانع از عملکرد صحیح کلاژن ها خواهد شد.

اگر شما هم بر این عقیده اید که استفاده از ضد آفتاب تنها محدود به تابستان و محیط بیرون از خانه است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که اطلاعات مهمی به شما خواهیم داد.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

بعد از شناخت مزیت های استفاده از ضد آفتاب به سراغ موارد استفاده از آن میرویم. به نظر شما استفاده از ضد آفتاب تنها برای زمانی است که خورشید را در آسمان میبینید؟ اگر پاسخ شما مثبت است مطالب زیر را با دقت بیشتری بخوانید.

استفاده از ضد آفتاب وقتی در منزل هستید!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید عوارض مخرب نور آفتاب از شیشه پنجره ها نیز به پوست میرسد. پس بهتر است اگر در طول روز در اتاقی که نور آفتاب به صورت مستقیم به آن میخورد حضور دارید استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

برف نور آفتاب را قدرتمند تر میکند

اگر برای تعطیلات آخر هفته به پیست های اسکی میروید یا در فصل زمستان برای برف بازی به بیرون از خانه رفتید، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. برف تا 80 درصد اشعه های مضر آفتاب را مثل ذره بین به صورت نقطه ای منعکس میکند. این انعکاس نقطه ای تاثیر مخرب نور آفتاب را بیشتر خواهد کرد.

در تمام طول زمستان

لایه ازن محافظی طبیعی است که انسان ها را از اشعه آفتاب حفظ میکند. ضخامت لایه ازن در طول زمستان بسیار کم میشود به همین علت پوست شما دفاع کمتری در برابر نور خورشید دارد. توصیه ما این است که تمام نقاط بدن که با لباس پوشانده نشده است با ضد آفتاب محافظت کنید.

خورشید در روزهای ابری نیز  آسیب رسان است

خورشید با قدرت بر کره زمین میتابد و حتی تاثیر آن تا 80 درصد در روزهای ابری نیز به زمین خواهد رسید. پس در صورتی که در روزهای ابری در معرض خورشید قرار گرفتید استفاده از ضد آفتاب را در برنامه خود قرار دهید مه از آسیب های آفتاب در امان بمانید.

همه لباس ها پوست را محافظت نمیکنند

اغلب افراد این عقیده را دارند که تمامی لباس ها از پوست در برابر آفتاب محافظت میکنند، اما این موضوع صحیح نیست. به یاد داشته باشید که پارچه های نازک و سبک مثل ابریشم، حریر، نخی نازک و پنبه بافت نازک نور خورشید را از خود عبور میدهند.

خرید کدام ضد آفتاب برای استفاده روزانه مناسب است؟

حال که از مزیت های استفاده از ضد آفتاب را به صورت روزانه اطلاع دارید باید بدانید که کدام کرم برای استفاده روزانه مناسب خواهد بود. بهتر از در زمان خرید به عنوان “Wide range” یعنی طیف گسترده مصرف توجه کنید. در مرحله بعد به SPF کرم ضد آفتاب دقت کنید که حداقل از SPF30 بهره‌مند باشد.

بهتر است کرم ضد آفتابی را خریداری کنید که فاقد سیلیکون است و مواد موثره گیاهی برای تقویت شرایط سلامتی پوست را دارد. داروچی ارائه کننده کرم های ضد آفتاب در انواع مختلف به شما مصرف کننده محترم است.

جمع‌بندی

نور آفتاب در عین زندگی بخشی به زمین میتواند عوارض مخربی را برای پوست داشته باشد. در این مقاله با مزیت های استفاده از ضد آفتاب و انتخاب ضد آفتاب مناسب روزانه را بیان کردیم. کشور ما در منطقه ای قرار گرفته است که غالبا از موهبت تابش آفتاب برخوردار است. پس بهتر است برای مراقبت و محافظت از پوست از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.