همانطور که همچنان ابتلا به ویروس کرونا در بین عموم مردم زیاد است در این مقاله به بررسی شرایط و اتفاقات پس از آلودگی به ویروس میپردازیم. انواع زیادی از ویروس های کرونا وجود دارد. برخی به شما سرما خوردگی می دهند. کرونا ویروس جدید در پشت همه گیری 2019-2021 باعث بیماری به نام COVID-19 می شود.

نکته : حتما می دانید که یکی از راه های اصلی جلوگیری از ابتلای شدید به ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی است. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی مصرف ویتامین د، ویتامین ب، ویتامین ث و مولتی ویتامین ها را به شما پیشنهاد میکنیم.

کرونا چگونه به بدن شما حمله می کند؟

یک ویروس با ورود به سلولهای سالم بدن شما را آلوده می کند. در آنجا مهاجم از خود کپی می گیرد و در سراسر بدن شما تکثیر می شود. کروناویروس جدید پروتئین های سطح تیز خود را به گیرنده های سلول های سالم ، به ویژه سلول های ریه شما متصل می کند.

به طور خاص ، پروتئین های ویروسی از طریق گیرنده های ACE2 به سلول ها نفوذ می کنند. به محض ورود ، ویروس کرونا سلول های سالم را ربوده و فرمان را به دست می گیرد. در نهایت ، برخی از سلول های سالم را از بین می برد.

کرونا چگونه در بدن شما حرکت می کند؟

COVID-19 ، بیماری ناشی از ویروس کرونا ، با قطرات سرفه ، عطسه یا نفس فرد آلوده شروع می شود. آنها می توانند در هوا یا روی سطحی باشند که قبل از لمس چشم ، بینی یا دهان خود لمس می کنید. این باعث می شود ویروس به غشای مخاطی گلو شما راه پیدا کند. در عرض 2 تا 14 روز ، سیستم ایمنی شما ممکن است با علائمی از جمله:

تب سرفه تنگی نفس یا مشکل در تنفس خستگی لرز ، گاهی همراه با لرزش بدن درد می کند سردرد گلو درد احتقان یا آبریزش بینی از دست دادن طعم و مزه از دست دادن بویایی تهوع یا استفراغ اسهال

ویروس از طریق دستگاه تنفسی شما حرکت می کند. این راه هوایی است که شامل دهان ، بینی ، گلو و ریه ها می شود. مجاری تنفسی تحتانی شما گیرنده های ACE2 بیشتری نسبت به بقیه دستگاه تنفسی شما دارند. بنابراین احتمال دارد که کووید -19 عمیق تر از ویروس هایی مانند سرماخوردگی باشد.

ریه های شما ممکن است ملتهب شده و تنفس را برای شما سخت کند. این می تواند منجر به ذات الریه شود ، عفونت کیسه های کوچک هوایی (به نام آلوئول) در داخل ریه ها که در آن خون شما اکسیژن و دی اکسید کربن را مبادله می کند. اگر پزشک شما سی تی اسکن قفسه سینه شما را انجام دهد ، احتمالاً سایه ها یا مناطق تکه تکه ای به نام “کدورت شیشه زمین” را مشاهده می کند.

برای اکثر مردم ، علائم با سرفه و تب خاتمه می یابد. بیش از 8 مورد از 10 مورد خفیف هستند. اما برای برخی ، عفونت شدیدتر می شود. حدود 5 تا 8 روز پس از شروع علائم ، آنها دچار تنگی نفس می شوند (معروف به تنگی نفس). سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) چند روز بعد شروع می شود.

ARDS می تواند باعث تنفس سریع ، ضربان قلب سریع ، سرگیجه و تعریق شود. این به بافت ها و رگ های خونی در آلوئول های شما آسیب می رساند و باعث جمع آوری آوار در داخل آنها می شود. این امر تنفس را برای شما سخت تر یا حتی غیر ممکن می کند.

بسیاری از افرادی که ARDS دریافت می کنند به تنفس از دستگاهی به نام ونتیلاتور نیاز دارند. هنگامی که مایعات در ریه های شما جمع می شوند ، اکسیژن کمتری را به خون شما منتقل می کنند. این بدان معناست که خون شما ممکن است اکسیژن کافی برای زنده ماندن اعضای بدن شما را تامین نکند. این می تواند کلیه ها ، ریه ها و کبد شما را ببندد و کار خود را متوقف کند.

حمع بندی :

در این مقاله به بررسی شرایط بعد از ابتلا به ویروس کرونا پرداختیم البته این نکته را خاطر نشان کنیم که همه کسانی که مبتلا به COVID-19 هستند این عوارض جدی را ندارند و همه نیاز به مراقبت های پزشکی ندارند. اما اگر علائم شما شامل مشکل تنفسی است بلافاصله از پزشک متخصص کمک بگیرید.