آرژنین یکی از 20 اسید آمینه‌ای است که در مواد پروتئینی مانند گوشت، تخم‌مرغ و ماهی وجود دارد. این ماده موثر به صورت مکمل غذایی نیز تولید می‌شود و مصرف آن نیز در بین ورزشکاران طرفداران بسیاری دارد. اگر می‌خواهید بدانید که آرژنین چیست و چه فواید و مصارفی دارد، در ادامه با این مقاله همراه باشید.

آرژنین

آرژنین به نیتریک اسید تبدیل می‌شود و به بدن در ساخت پروتئین کمک می‌کند. این دو اثر مجموعه‌ای از مزایای بالقوه را برای بدن شامل می‌شوند. این مزایا عبارتند از سلامت قلب و کاهش درد قفسه سینه گرفته، کمک به ساخت عضلات، ترمیم زخم‌ها و بهبود باروری مردان و بسیاری مزایای دیگر. ادعاهای زیادی در مورد فواید آرژنین وجود دارد، اما همه این مزایا را مطالعات علمی تایید نمی‌کنند.

اکثر مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از آرژنین خوراکی به تنهایی سطح هورمون رشد در حالت استراحت را حداقل 100% افزایش می‌دهد. درحالیکه ورزش سطح هورمون رشد را 300-500 % زیاد می‌کند.

تصحیح اختلالات ذاتی چرخه اوره

اختلالات چرخه اوره اختلالات ارثی هستند که در آن آمونیاک به درستی به اسید اوریک تبدیل نمی‌شود. بنابراین آمونیاک در خون تجمع می‌یابد. فرد بیمار باید به طور مرتب آرژنین مصرف کند که به کاهش سطح آمونیاک در بدن یاری رساند. بنابراین دانستن اینکه کاربرد آرژنین چیست، در درمان بیماری‌هایی مانند اختلالات چرخه اوره موثر است.

کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت

آرژنین علائم اولیه دیابت نوع 2 را درمان می‌کند. آرژنین سوزاندن گلوکز را 40 درصد بهبود می‌بخشد. همچنین این ماده باعث تولید پپتید شبه گلوکاگون یا GLP-1 می‌شود که هورمونی روده‌ای است که اشتها را نیز تنظیم می‌کند.

کاهش درد قفسه سینه و آرژنین

به نظر می‌رسد که مصرف آرژنین علائم درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده تحمل انجام حرکات ورزشی و سطح کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به آنژین بهبود می‌بخشد. با این وجود این مسئله ثابت نشده است که آرژنین به انبساط عروق خونی تنگ شده در آنژین کمک می‌کند یا خیر.

درمان ناتوانی جنسی در مردان به ویژه اختلال در نعوظ

پاسخ به سوال آرژنین چیست و یافتن خواص منحصر به فرد آن در درمان ناتوانی‌های جنسی آقایان تاثیرگذار است.

مصرف روزانه 2.5 یا 5 گرم آرژنین باعث بهبود عملکرد جنسی در مردان مبتلا به اختلال نعوظ یا ED می‌شود. استفاده دوز کمتر ممکن است که تاثیری نداشته باشد. شواهدی نشان می‌دهد که مصرف آرژنین با عصاره پوست درخت کاج دریایی ممکن است که اثربخشی آرژنین با دوز پایین را برای بهبود ED افزایش دهد. همچنین مصرف آرژنین همراه با داروهای ED موثرتر از استفاده از داروهای اختلال نعوظ به تنهایی است.

درمان فشار خون بالا

تحقیقات نشان می‌دهد که آرژنین خوراکی فشار خون بالا را در افراد سالم، افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند و افرادی با فشار خون پایین کاهش دهد. این افراد ممکن است که دیابت داشته باشند یا به این بیماری مبتلا نباشند.

کمک به درمان بیماری حاد روده در نوزادان نارس (انتروکولیت نکروزان یا NEC)

آرژنین به عنوان یک پیش‌ماده برای تولید نیتریک اکسید در بافت‌ها عمل می‌کند. از این رو اضافه کردن آرژنین به شیرخشک از التهاب دستگاه گوارش در نوزادان نارس جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید که درد ناشی از مشکلات گوارشی نوزادان نارس را کاهش دهید، باید در مورد اینکه آرژنین چیست، اطلاعاتی کسب کنید. توصیه می‌شود،  از خواص بیشمار آن در رفع مشکل خود بهره‌مند شوید.

درمان بیماری شریانی محیطی

آرژنین عروق خونی را که باعث ضعف جریان خون در اندام‌ها می‌شود را تنگ می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این ماده به صورت خوراکی یا داخل وریدی به مدت 8 هفته باعث افزایش جریان خون در افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی می‌شود. با این وجود استفاده طولانی مدت ( تا 6 ماه ) سرعت پیاده‌روی یا میزان مسافت طی شده را در این افراد بهبود نمی‌دهد.

درمان عارضه بارداری با پره اکلامپسی

تحقیقات نشان داده است که آرژنین فشار خون را در زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی کاهش می‌دهد. این بیماری در زنان بیمار با فشار بالا و پروتئین در ادرار آن‌ها همراه است. این طور برداشت می‌شود که آرژنین از ابتلا زنان باردار به پره اکلامپسی جلوگیری می‌کند.

درمان فشار خون بالا در دوران بارداری

مصرف آرژنین به صورت داخل وریدی فشار خون را در زنان باردار مبتلا به فشار خون کاهش می‌دهد. هنوز مشخص نشده است که مصرف این ماده به صورت خوراکی نیز باعث کاهش فشار خون در دوران بارداری می‌شود یا خیر. ممکن است، نیاز به مصرف داروهای کاهش فشار خون در کنار این ماده نیز باشد.

 بهبود التیام زخم‌ها

تحقیقات نشان داده است که آرژنین، ویتامین ث و روی از مهمترین مواد مغذی برای بهبود زخم هستند. آرژنین یک اسید آمینه ضروری است. وقتی بدانید که آرژنین چیست و آن را در امور درمانی مورد استفاده قرار دهید، از تاثیرات آن شگفت‌زده خواهید شد. زیرا این ماده موثر عفونت‌های پس از جراحی‌های بزرگ نیز کاهش می‌دهد و روند درمان را تسریع می‌کند.

کاهش سطح اضطراب

مکمل غذایی با اسید آمینه ضروری L-lysine اضطراب مزمن را در افرادی که از این ماده در رژیم غذایی خود کمتر استفاده می‌کنند، کاهش می‌دهد. همچنین ترکیبی از آرژنین و L-lysine در رژیم غذایی افرادی که اضطراب بالایی دارند، در کاهش این حس ناخوشایند موثر است.

درمان سوختگی

آرژنین بعد از سوختگی فشار خون را بهبود می‌دهد، همچنین از ایجاد تپش قلب زیاد در بیمار جلوگیری می‌کند. این ماده سطح لاکتات سرم را نیز پایین می‌آورد و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. همچنین آرژنین انتقال باکتری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

درنتیجه تجویز آرژنین پس از سوختگی محافظت قابل توجهی از قلب و دستگاه گوارش به عمل می‌آورد. همچنین با توجه به تاثیر این ماده در التیام زخم‌ها آرژنین روند بهبود زخم ناشی از سوختگی را نیز تسریع می‌کند.

بهبود عملکرد کلیه

آرژنین عملکرد کلیه را برای افرادی که مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند، بهبود می‌دهد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف این ماده به صورت داخل وریدی از کلیه در برابر آسیب‌های سمی یا ایسکمیک محافظت می‌کند. همچنین در بیماری‌های مختلف نارسایی کلیوی مکمل آرژنین باعث بهبود همودینامیک و کاهش التهاب می‌شود.

افزایش عملکرد ورزشی

آرژنین فعالیت انسولین را افزایش می‌دهد. این امر هورمون‌های متابولیسم چربی‌ها را کنترل می‌کند. بسیاری از ورزشکاران علاقه دارند بیشتر با این مبحث که آرژنین چیست، آشنا شوند. زیرا این ماده موثر توانایی فرد در انجام تمرینات ورزشی افزایش می‌یابد. بنابراین این ماده در کاهش وزن نیز موثر است. آرژنین همچنین به افزایش قدرت و توده عضلانی در افراد به ویژه افراد مسن نیز کمک می‌کند. برای ورزشکاران کراتین مونوهیدرات نیز بسیار مفید است.

افزایش رشد و ضخامت موها

اکسیژن و مواد مغذی با استفاده از آرژنین بیشتر و بهتر به ریشه موها می‌رسد. از این رو این ماده به رشد موها و افزایش ضخامت آن‌ها کمک می‌کند. اثرگذاری آن به ویژه زمانی که آرژنین با ویتامین‌های دیگری مانند روی، بیوتین و منیزیم همزمان مصرف شود، بیشتر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آرژنین اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را مختل کرده و از این رو از تخریب پوست و اندام‌ها جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش استقامت بدنی نیز می‌شود. استفاده از مکمل‌های آرژنین در زمان سرماخوردگی یا مواقع استرس‌زا کمک زیادی به شما در مدیریت اوضاع می‌کند.

ممنوعیت‌های مصرف آرژنین

برخی افراد باید در مصرف آرژنین احتیاط کنند. ممکن است که استفاده از این ماده به هر صورتی برای این افراد مشکلاتی را به وجود آورد. در ادامه برخی از افراد و شرایط خاص را معرفی کرده‌ایم.

  • کودکان: مصرف خوراکی آرژنین با دوزهای مناسب، مصرف آن در خمیردندان، به صورت داخل وریدی یا به در هنگام استنشاق در کودکان بدون خطر است. با این وجود تزریق دوز بالا از این ماده برای آن‌ها خطرناک است و ممکن است عوارض جانبی مانند مرگ برای کودکان به همراه داشته باشد.
  • افراد مبتلا به آسم: استنشاق آرژنین تورم مجاری تنفسی را بدتر می‌کند. اگر آسم دارید با احتیاط این ماده را استفاده کنید.
  • تبخال: آرژنین ممکن است که تبخال را بدتر کند و موجب تکثیر ویروس تبخال شود.
  • فشار خون پایین: این ماده فشار خون را پایین می‌برد. بنابراین اگر فشار خون پایین دارید، این ماده برایتان مشکل‌ساز می‌شود.

جمع‌بندی

آرژنین ماده‌ای مفید برای سلامتی انسان است که به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارد. همچنین مکمل‌های دارویی آن نیز در برندهای مختلف در داروخانه‌ها و سایت‌های رسمی موجود است. با توجه به مزایای زیادی که این ماده موثر دارد، بهتر است که بدانید، آرژنین چیست و چه فواید و مصارفی در سلامتی بدن دارد. هرچند باید به این نکته توجه کنید که برخی افراد ممنوعیت مصرف این ماده را دارند. بهتر است، قبل از مصرف از عدم وجود مشکلی در خود مطمئن شوید. در این مقاله برخی از موارد استفاده مفید این ماده موثر را بیان کرده‌ایم.